Studiehandledning till Att bedöma elevers läsförståelse : forskningsanknuten lärarfortbildning

Studiehandledning till Att bedöma elevers läsförståelse : forskningsanknuten lärarfortbildning
Författare
Medverkande
Förlag Natur & Kultur Akademisk
GenrePedagogik
FormatHäftad
SpråkSvenska
Antal sidor39
Vikt140 gr
Utgiven2014-06-02
SABEaaca.02
ISBN 9789127140011
Köp på AdlibrisKöp på BokusKöp på BookOutletSök på Bokbörsen

Denna studiehandledning till&nbsp;<em>Att bed&ouml;ma elevers l&auml;sf&ouml;rst&aring;else&nbsp;</em>erbjuder tillf&auml;lliga st&ouml;dstrukturer, scaffoldings, till l&auml;rare som vill fortbilda sig i vad bed&ouml;mning av l&auml;rande inneb&auml;r, kopplad till en aktiv undervisning i l&auml;sf&ouml;rst&aring;else. Studiehandledningen ger underlag f&ouml;r sex utbildningstr&auml;ffar och till handledningen h&ouml;r &auml;ven filmat material d&auml;r Barbro Westlund introducerar varje tr&auml;ff. Det filmade materialet n&aring;s via en kod som anges i studiehandledningen.

Aktiv l&auml;sf&ouml;rst&aring;elseundervisning handlar om att l&auml;raren visar eleven hur man g&ouml;r f&ouml;r att f&ouml;rst&aring; b&auml;ttre. F&ouml;r att formativt bed&ouml;ma sina elevers l&auml;sf&ouml;rst&aring;else b&ouml;r l&auml;rare organisera sin undervisning s&aring; att eleverna f&aring;r m&ouml;jlighet att utveckla sin f&ouml;rst&aring;else b&aring;de f&ouml;re, under och efter l&auml;sningen. L&auml;rare beh&ouml;ver f&aring; tid att reflektera &ouml;ver sin undervisning och sin dagliga bed&ouml;mningspraktik tillsammans med sina kollegor &ndash; det &auml;r det som &auml;r &rdquo;kollegialt l&auml;rande&rdquo;.

Studiehandledningen till <a href="https://www.nok.se/link/ce433248184f45c6adc2d480daabcbad.aspx" target="_blank" rel="noopener"><em>Att bed&ouml;ma elevers l&auml;sf&ouml;rst&aring;else</em></a> erbjuder tillf&auml;lliga st&ouml;dstrukturer, scaffoldings, till l&auml;rare som vill fortbilda sig i vad bed&ouml;mning av l&auml;rande inneb&auml;r, kopplad till en aktiv undervisning i l&auml;sf&ouml;rst&aring;else.&nbsp;