Studiehandledning till Att bedöma elevers läsförståelse : forskningsanknuten lärarfortbildning
Författare | |
---|---|
Medverkande | |
Förlag | Natur & Kultur Akademisk |
Genre | Pedagogik |
Format | Häftad |
Språk | Svenska |
Antal sidor | 39 |
Vikt | 140 gr |
Utgiven | 2014-06-02 |
SAB | Eaaca.02 |
ISBN | 9789127140011 |
Denna studiehandledning till <em>Att bedöma elevers läsförståelse </em>erbjuder tillfälliga stödstrukturer, scaffoldings, till lärare som vill fortbilda sig i vad bedömning av lärande innebär, kopplad till en aktiv undervisning i läsförståelse. Studiehandledningen ger underlag för sex utbildningsträffar och till handledningen hör även filmat material där Barbro Westlund introducerar varje träff. Det filmade materialet nås via en kod som anges i studiehandledningen.
Aktiv läsförståelseundervisning handlar om att läraren visar eleven hur man gör för att förstå bättre. För att formativt bedöma sina elevers läsförståelse bör lärare organisera sin undervisning så att eleverna får möjlighet att utveckla sin förståelse både före, under och efter läsningen. Lärare behöver få tid att reflektera över sin undervisning och sin dagliga bedömningspraktik tillsammans med sina kollegor – det är det som är ”kollegialt lärande”.
Studiehandledningen till <a href="https://www.nok.se/link/ce433248184f45c6adc2d480daabcbad.aspx" target="_blank" rel="noopener"><em>Att bedöma elevers läsförståelse</em></a> erbjuder tillfälliga stödstrukturer, scaffoldings, till lärare som vill fortbilda sig i vad bedömning av lärande innebär, kopplad till en aktiv undervisning i läsförståelse.