Alla i mål : Skolutveckling på evidensbaserad grund
Författare | |
---|---|
Förlag | Natur & Kultur Läromedel och Akademi |
Genre | Pedagogik |
Format | Häftad |
Språk | Svenska |
Antal sidor | 240 |
Vikt | 300 gr |
Utgiven | 2014-06-12 |
ISBN | 9789127138438 |
I boken <em>Alla i mål </em>beskriver författaren Per Kornhall hur man kan arbeta framgångsrikt med skolutveckling på evidensbaserad grund. Budskapet i boken är att det går att skapa en skola där alla elever når målen och de tips och råd som ges lutar sig mot gedigen evidens och beprövad erfarenhet. <em> </em>
Det går att skapa en skola där alla elever når målen. De krav som ställs på läroplaner, i kurs- och ämnesplaner, är möjliga att uppfylla för så gott som alla. Men om man ska nå dit krävs det att alla som är inblandade i skolans verksamhet ställer upp och hjälper till. En skola förändras genom att de som arbetar med skolan förändrar den tillsammans och genom att undervisningen förändras i varje klassrum.I boken beskrivs flera verkliga fall där skolutveckling har lett till en positiv förändring. Kornhall lyfter frågan om vad som verkligen motiverar elever och lärare att sträva mot bättre resultat.
<em>Alla i mål - Skolutveckling på evidensbaserad grund</em> är en handbok som innehåller konkreta checklistor för skolutveckling på alla nivåer, från huvudmannanivå till skolledning och ända ner till undervisande lärare. Per Kornhall har en rik erfarenhet av det svenska skolsystemet både som lärare, undervisningsråd vid Skolverket och som kommunal skolstrateg. Han är ständigt aktuell i skoldebatten och har på annat förlag gett ut boken <em>Barnexperimentet. Svensk skola i fritt fall.</em>
Läs Per Kornhalls debattartikel på DN Debatt där han diskuterar resursfördelningen i den svenska skolan. I debattartikeln "Jag, en visselblåsare" berättar han om vad som hände med skolutvecklingsprojektet i en av Stockholms kommuner. I en debattartikel i Aftonbladet menar Per Kornhall och Bo Jansson, Lärarnas Riksförbund, att den svenska skolan inte följer lagen.
Hans bok är en utmärkt och lättläst introduktion i skolutveckling och kan fungera som en mycket bra startmotor för de huvudmän och skolor som vill utveckla sitt arbete.
<em>Sten Svensson, Pedagogiska Magasinet nr 1 2015</em>