Kattens bord
Författare | |
---|---|
Medverkande | |
Förlag | Natur & Kultur Allmänlitteratur |
Genre | Utländska berättare |
Format | Inbunden |
Språk | Svenska |
Antal sidor | 319 |
Vikt | 450 gr |
Utgiven | 2013-03-16 |
SAB | Hce |
ISBN | 9789127133792 |
Det är tidigt 50-tal och elvaårige Michael stiger ombord på passagerarfartyget Oronsay. Han placeras vid kattens bord längst ner i hierarkin, långt från kaptenens bord. I London, en halv värld bort, väntar hans mor och ett nytt liv. Under resan över Indiska oceanen, genom Suezkanalen och Medelhavet utforskar Michael tillsammans med två nyfunna jämnåriga vänner varje tum av fartyget. De upptäcker de vuxna medresenärernas hemligheter och dolda underverk i fartygets inre och sig själva.
Gradvis vävs berättelsen om äventyren under resan ihop med den vuxne Michaels minnen av resan. Kattens bord blir en färd från barndomen till vuxenvärlden, en passage från hemlandet till en annan plats, lyhört gestaltad på ett känsligt och stämningsfullt språk. Kattens bord är en mästerlig roman av en av samtidens mest hyllade författare.
Michael Ondaatje fick Booker-priset för Den engelske patienten (1993) och romanen blev en flerfaldigt Oscarsbelönad film. Internationellt har Kattens bord tagits emot som Michael Ondaatjes återkomst, både läsare och kritiker har tagit den till sina hjärtan.
Kattens bord (The Cat's Table) är översatt av Nille Lindgren.
Omslagsbild: Peter-Andreas Hassiepen
Omslag: Conny Lindström
"Kattens bord är en konstfullt uppbyggd roman som utnyttjar genrens möjligheter: här finns ett antal olika tidsplan att röra sig mellan och infogade berättelser som efteråt lägger nya lager av tolkningar till det som hände ombord. Här finns självklart också en tydlig intrig som inbegriper mördaren i fängelsehytten, en akrobat, en stum flicka, en nyckel, en pistol och Michaels vackra kusin Emily, men det är inte dessa filmiska händelser med dramatisk kulmen av blod och krutrök som ger mig behållning utan Ondaatjes skildring av barndomen, dess känslodjup och stora allvar. De tre pojkarna - Michael som vet att föräldrar är flyktiga och opålitliga företeelser, Ramadhin med sitt varma men skadade hjärta och den karismatiske rebellen Cassius - finner varandra ordlöst på barns sätt, och under den tre veckor långa resan löper de som en flock vilda hundar genom sin pojkvärlds oändliga frihet Det är en fin skildring av barndomens magi - och av den skärningspunkt när lusten att lämna barndomen föds."
Ellen Mattsson, Svenska Dagbladet
"Michael Ondaatje har ett varsamt sätt att berätta och han försöker göra något av alla de fasetter som erbjuds i själva romankonstruktionen. Samtidigt balanserar han på den lina som faran för symbolisk överbelastning innebär. Det skulle kunna bli lite väl tungt med färden mellan barn och vuxen, över halva jordklotet och med all representation som fartyget rymmer, ungefär som Noas ark, där det finns en av varje sort.
Men Ondaatjes lugna, sakliga röst motverkar risken i en välskriven, punktvis laddad berättelse om en pojkes livsresa. Med ett djup som mättar texten utan att störa historien."
Maria Schottenius, Dagens Nyheter
"I den lankesisk-kanadensiske författaren Michael Ondaatjes mest kända roman, den Bookerprisbelönade Den engelska patienten, löper berättelsen sömlöst genom den ungerske greven, den indiske soldaten och den kanadensiska sjuksköterskan. I hans senaste bok, Kattens bord, som nu kommer på svenska, är perspektivet samlat hos ett enskilt subjekt, men här finns samma breda spektrum.
Kattens bord är utmärkt berättad, ett pojkboksäventyr som på ett intressant sätt övergår i en meditation över tröskeln mellan barn och vuxen, över de intryck och möten som formar oss till individer."
Jens Liljestrand, Expressen
"I Kattens bord uppstår våldet främst mellan kolonisatörer och undersåtar, men det här är en berättelse i harmoni därför att Ondaatje likt den akrobatgrupp som förekommer i boken skickligt balanserar olika tyngder, han har helt enkelt hittat en form som gör hans mångsidighet rättvisa. Våldet är här inte det viktigaste ämnet. Boken är en hyllning till livets mångfald och oförutsägbarhet och vår egen fria vilja. En annan författare hade gjort en allegori av det, men Ondaatje är alldeles för förtjust i sina gestalter för att kunna samla sig till ett systembygge. Istället växer det här ut till en text som är släkt med Fellinis själva biografiska film Amarcord. En starkt sinnlig, lustfylld berättelse som förökar sig genom delning, för var och en på skeppet bär åtminstone ett öde - och flera historier.
Ondaatje är tillräckligt principlös för att spränga in några avsnitt i nutid där man får facit till hur det gått för några av människorna. Tur det, för resenärerna på den här livsresan är så levande att man nästan vill ringa dem. Själv började jag omedelbart söka på internet efter kryssningar. Jovisst, det är naivt men när fiktionen är så överväldigande lycklig, sorgsen och omtumlande som vid Kattens bord vill man verkligen att livet efterliknar konsten."
Mikael Timm, Kulturnytt
"Man kan i princip öppna boken på vilken sida som helst och hamna i en historia som man bara måste läsa klart. Det är som om alla längtar efter att få berätta om just det som de varit med om. De är i bibliotek, i baren, på däck, nere i maskinrum; det är samtal, invändningar, filmvisningar.
Vi tar oss från Indiska oceanen till Medelhavet. Ondaatje håller i rodret och han minns det som behöver minnas, för att jag som läser ska bli den där pojken."
Stig Hansén, Norrköpings Tidningar
"Jag har slukläst Michael Ondaatjes Kattens bord med ett leende på läpparna. Läsningen går så gesvint att jag ibland undrar om jag missar något i denna soligt intelligenta lek med lite självbiografi och mycket fantasi. Ibland borde jag nog stanna upp för det finns också djup och komplikation i denna smarta, cirkuslika bildungsroman. Vissa stycken får jag läsa om."
Diana Holmberg, Helsingborgs Dagblad
"De små händelsernas mästare - så kunde man karakterisera den kanadensiske författaren Michael Ondaatje ... Genom att fästa blicken på det till synes ovidkommande gör han historiens bifigurer storslagna.
De små historier som han lägger sida vid sida - likt hantverkaren som tålmodigt färdigställer detalj efter detalj - förgrenas, mångfaldigas och breder ut sig, klättrar som murgröna eller vildvin genom världen och döljer snart alla furstepalats och stora monument bakom en ny, skiftande och färgrik tolkning av historien, vilken lika snart löses upp i ett myller av detaljer, tillfälligheter och människoöden som aldrig går riktigt ihop, aldrig finner sin syntes, men likväl fortsätter att växa av egen kraft som tiden och historien själv. Det finns kort sagt något organiskt över Ondaatjes romankonst. Böckerna växer fram ur sig själva, och de växer i sidled."
Stefan Jonsson, Borås Tidning m.fl.
"Berättelsen är lågmäld, elegant svepande skriven och poetiskt beslöjad där Michael berättar om sin resa både ur barnet och den vuxnes perspektiv. En lysande roman."
Liselotte Engman, Norran
"Kattens bord är en ovanlig Ondaatjeroman, ljus och uppsluppen, många sjömil från de posttraumatiska stämningarna i Den engelske patienten eller Anils skugga. Det tar ett tag att vänja sig, och lite grann saknar jag den känslomässiga tyngden, men jag är samtidigt glad att få läsa något alldeles nytt (där vissa nyckelgestalter och - motiv visserligen kan urskiljas men utan att för den skull kännas som manér).
Och visst finns det tyngd också i den här boken, ett vemod som har att göra med vad det innebär att lägga saker bakom sig och växa upp. I några andlösa ögonblicksbilder från olika platser längs resvägen sätter Michael Ondaatje också ord på en annan känsla, resenärens upplevelse av att befinna sig på en plats för första och sista gången i livet, att vara en liten prick i världsalltet och samtidigt mitt i den stora samhörigheten."
Maria Store, Södermanlands Nyheter m.fl.
Jag älskar den här boken: pojkarna i full frihet under den långa seglatsen, hur en vuxenvärld de inte riktigt förstår sakta uppenbaras, förlusten av det förflutna och början på framtiden, och till och med en sorts thriller mitt i det hela! Och språkets skönhet. Perfektion.
Salman Rushdie
Ingen som har läst en roman eller en dikt av Ondaatje glömmer dess kraftfulla bildspråk Hans makalösa prosa känns mer levande än någonsin.
Financial Times
en äventyrsberättelse, en meditation över makt, minne, konst, barndom, kärlek och förlust en av de där sällsynta böckerna man kan läsa om hur många gånger som helst och alltid finna något nytt i.
London Evening Standard
Ondaatjes kunskap om livets skörhet och lycka framträder mycket tydligt. Det gör också elegansen och och originaliteten i hans språk.
New Yorker
"Skynda dig att skaffa den här boken, gör sedan som jag: fyll badkaret, ransonera läsningen till några sidor per dag, läs högt, helst för någon som älskar Ondaatje lika mycket som du själv ... Njut!"
Abraham Verghese, författare till Skära för sten
"Varje karaktär, bild och ord klingar rent som en stämgaffel."
The Miami Herald
"Ett nöje och en glädje att läsa."
The Boston Globe
"Litterär magi i en ny form."
The San Fransisco Chronicle
"Hypnotiserande..."
The New York Times Book Review
"Denna historia, som ekar av Conrad och Kipling, var Michael Ondaatje förutbestämd att en dag skriva."
Bookreporter.com
"Ondaatje betraktas med all rätt som en litterär mästare..."
Annie Proulx, författare till Sjöfartsnytt
Jag älskar den här boken: pojkarna i full frihet under den långa seglatsen, hur en vuxenvärld de inte riktigt förstår sakta uppenbaras, förlusten av det förflutna och början på framtiden, och till och med en sorts thriller mitt i det hela! Och språkets skönhet. Perfektion.
Salman Rushdie