Faderskap i tid och rum
Medverkande | |
---|---|
Förlag | Natur & Kultur Allmänlitteratur |
Genre | Psykologi |
Format | Kartonnage |
Språk | Svenska |
Antal sidor | 224 |
Vikt | 0 |
Utgiven | 2000-09-15 |
ISBN | 9789127081499 |
<li>Vad händer med barnen när pappor är som mammor?</li>
<li>Älskar mammor sina barn "mer" än pappor?</li>
<li>Vad händer med barn som inte har en pappa, eller som sällan träffar sin pappa?</li>
I den här antologin försöker sex "pappaforskare" besvara dessa och många andra frågor. För vad vet man egentligen om män som pappor?
Utgångspunkten för boken är att det är viktigt att anlägga ett brett perspektiv. Om man verkligen vill förstå pappans situation är det inte tillräckligt att bara titta på honom ensam, man måste också skärskåda hans roll i familjen och det sociala nätverk han ingår i. Inte heller räcker det att bara titta på hur papparollen ser ut i dagens samhälle. Vi behöver kunskap om andra generationer än vår egen, om främmande kulturer och andra djurarter än människan. Sådan kunskap är spännande; den hjälper oss att förstå hur det är hos oss men dessutom vilka andra möjligheter som finns.
Faderskap i tid och rum bygger på boken Faderskap som kom ut 1985. Sedan dess har mycket hänt som gäller vår förståelse av pappor och barn. I denna nya utgåva har författarna så långt möjligt inkluderat denna kunskap. Boken är helt uppdaterad och flera nya kapitel har tillkommit.
Rubriker:
1. Philip Hwang Småbarnspappor i familjen
2. Philip Hwang Pappors engagemang i hem och barn?
3. Lars Gunnarsson Pappors sociala nätverk
4. Ulf Hyvönen Att se pappan med barnets ögon
5. Carl Martin Allwood Pappor i andra kulturer
6. Gunhild Kyle Från patriark till pappa
7. Stefan Hansen Pappor ur ett biologiskt perspektiv
Boken vänder sig bl a till alla pappor. Den
kan användas inom en rad olika utbildningar (t ex barnskötar-, förskollärar- och lärarutbildningar) eller av fackfolk som arbetar med föräldrar – pappor såväl som mammor, barn och familjer (t ex föräldragrupper på MVC och BVC, studiecirklar av olika slag).
<hr>
Medverkande:
Philip Hwang (red), professor i biologisk psykologi, Göteborgs universitet;
Lars Gunnarsson, professor i pedagogik, Göteborgs universitet;
Ulf Hyvönen, universitetslektor i socialt arbete, Umeå universitet;
Carl Martin Allwood, professor i psykologi, Lunds universitet;
Gunhild Kyle professor emerita i kvinnohistoria, Göteborgs universitet;
Stefan Hansen, professor i psykologi, Göteborgs universitet.