Utvecklingsmöjligheter för barn med avvikande hjärnfunktion : Neuropedagogi
Författare | |
---|---|
Medverkande | |
Förlag | Natur & Kultur Akademisk |
Genre | Medicin |
Format | Häftad |
Språk | Svenska |
Antal sidor | 208 |
Vikt | 385 gr |
Utgiven | 1999-06-16 |
ISBN | 9789127071599 |
Inom barnneuropsykologin söker man förstå sambandet mellan hjärnans organisation och den psykiska utvecklingen och funktionsnivån. Man visar hur skador/avvikelser i hjärnfunktionen påverkar barnets utveckling, beteende och relationer till omgivningen.
Neuropedagogiken vill betona och bygga vidare på barnets starka sidor när olika delar av nervsystemet har skadats. Att söka pedagogiska vägar att stimulera och stödja barnet är en uppgift för många olika yrkeskategorier.
I denna bok kombineras neuropsykologin och neuropedagogiken. Författaren Susanne Freltofte utgår från Alexander Lurias teoribildning inom hjärnforskningen. Hon beskriver nervsystemets utveckling och skador som återfinns hos barnet eller kan uppkomma, både under fostertid och efter födelsen. Boken utgår därmed inte från olika diagnoser utan i stället från hjärnans olika funktioner. Författaren beskriver generella problem som uppstår vid funktionsavvikelser.
Utifrån sitt mångåriga arbete som klinisk psykolog föreslår Susanne Freltofte pedagogiska förhållningssätt vid mötet med dessa barn som vi kan återfinna både i den vanliga skolan och i särskilda undervisningsgrupper. Författaren lägger stor vikt vid att man som pedagog ska förstå barnens förutsättningar för inlärning. Det är mycket betydelsefullt att motivera och att ha tålamod. Det är barnens starka sidor man ska bygga vidare på.
Boken riktar sig till studerande och yrkesverksamma inom barn- och ungdomsvård, habilitering och skola, däribland psykologer, läkare, specialpedagoger och lärare.
Översättning Marika Hagelthorn