Att utvecklas med symboler : En vägvisare i symbolvärldens teori och praktik
Författare | |
---|---|
Förlag | Natur & Kultur Allmänlitteratur |
Genre | Psykologi |
Format | Kartonnage |
Språk | Svenska |
Antal sidor | 224 |
Vikt | 0 |
Utgiven | 1996-11-07 |
SAB | Vlbd |
ISBN | 9789127064270 |
Boken ger först den teoretiska bakgrunden till symbolvärlden. Sedan handfasta anvisningar för i stort sett alla kreativa uttrycksformer: berättelser, drömmar, fantasier, inre föreställningar, bilder, dans, musik, drama. Författaren presenterar deras fördelar och begränsningar, erbjuder övningar, musikval, material och exempel.
Det finns ett område mellan vår inre värld och den yttre verkligheten: Mytos, där sagorna och myterna hör hemma. Denna värld är viktig för vår utveckling. Här finns symbolerna som bildar broar och når bortom orden, symbolerna som ger liv åt de vilda vargar och instängda prinsessor som vi alla bär inom oss.
Att växa som människa med hjälp av sagor, myter och drömmar och uttrycka detta i bild, musik, dans och drama
<hr>
Åke Högberg är leg. psykolog och leg.
psykoterapeut. Han undervisar och hand- leder sedan drygt 20 år på bl.a.
universitet, skolor, företag och sjukhus med inriktning
på symboliska uttryckssätt. Han har skrivit
ett flertal artiklar och böcker; på Natur och
Kultur: Det vilda i mannen (1992, pocket 1996),
En liten bok om konsten att vara pappa (1995).
Barn rör sig naturligt på detta
mellanområde, de tar sig spontant fram med hjälp av
lekar, fantasier och sagor. Vuxna gör det ibland i
krissituationer när de börjar skriva dikter eller
måla sina känslor. För vi bär alla på självläkande
och självutvecklande krafter.
Syftet med den här boken är att förmedla förståele för vår inre symbolvärld, dess uppbyggnad och grammatik och hur man ska förhålla sig till den för att växa och mogna som människa. Också i nya former som rockvideor, rollspel, filmer och dataspel lever samma myter och symboler som i de urgamla berättelserna.
Målgrupper: Alla som arbetar med
människor, t.ex. psykologer, terapeuter, kuratorer,
personalhandläggare, präster, konsulter, lärare,
vård-, fritids- och barnomsorgspersonal. Människor
som vill lära sig att använda sina naturliga
utvecklingsmöjligheter, t.ex. journalister, skådespelare,
musiker, dansare, konstnärer. Och så alla vi
andra, vanliga, människor som känner att vi har
outnyttjade resurser.