Svenska teaterhändelser 1946-1996
Författare | |
---|---|
Medverkande | |
Förlag | Natur & Kultur |
Genre | Konst |
Format | Kartonnage |
Språk | Svenska |
Antal sidor | 445 |
Vikt | 0 |
Utgiven | 1996-09-30 |
SAB | ML 1745 |
ISBN | 9789127063198 |
"Vi har velat spänna bågen från pojkäventyrens och frihetens vindar till framtidens teater, från studenterna i Lund till operaentusiasterna i Norrland, från det institutionaliserade avantgardet till de fria gruppernas institutionalisering", skriver Willmar Sauter, professor i teatervetenskap, i sitt förord.
Boken har kommit till för att manifestera att dåvarande Stockholms högskola för femtio år sedan fick den första teaterprofessuren i Norden. Vid teatervetenskapliga institutionen har under årens lopp bedrivits mycket framgångsrik forskning och det sades nyligen att den "visar att Sverige är närvarande i den uppmuntrande nytändningen, som just nu sätter sin prägel på den internationella teaterforskningen"( Leif Zern i DN 28.1.96).
Femton forskare har bidragit med lika många essäer, vilka delats upp i fyra avdelningar. I den första avdelningen, "Forskarens minne", tas upp några minnesvärda föreställningar, bl a Dramatens uppsättning av Peter Weiss’ Mordet på Marat och Unga Klaras Medeas barn. Nästa avdelning kallas "Forskaren i rörelse". Där rör sig författarna fritt mellan så vitt skilda företeelser som kinesisk teater, balett och teaterskvaller. Just skvallret på en teater är en viktig informationskälla, framhåller Marika V Lagercrantz.
Den tredje avdelningen heter "Föreställningarnas minne" och handlar om teaterlivets minne, om traditioner som "sitter i väggarna". Bl a har Göran Gademan följt en svensk nationalopera från det sena 1800-talet till en nyuppsättning på Norrlandsoperan. Gunnel Bergström skriver om när Barberaren, Figaro och Don Juan slog knockout på radikalerna i Göteborg.
Det sista avsnittet kallas "Det fiktiva, det ursprungliga" och tar upp bl a manligt och kvinnligt i teaterns värld. Det är bara under de senaste hundra åren som kvinnoroller spelats av kvinnor, medan män har spelat dem i tvåtusen år.
Bokens femton författare är alla lärare och/eller doktorander på Teatervetenskapliga institutionen vid Stockholms universitet. Många av dem har också varit verksamma som regissörer, författare, skådespelare eller dansare.