Det öppna samhället
Författare | |
---|---|
Förlag | Liber |
Format | Häftad |
Språk | Svenska |
Antal sidor | 256 |
Vikt | 0 |
Utgiven | 1998-02-03 |
ISBN | 9789121177440 |
Det öppna samhället - en bok i samhällskunskap för kurs A innehåller:
Ett metodkapitel som beskriver ett undersökande arbetssätt
Samhällsetik
Framtidsaspekter
Elevuppgifter i två nivåer som underlättar betygsättningen
Bastexten innehåller grundläggande begrepp och teorier. Fakta som kan förändras snabbt får eleverna ta reda på själva genom bokens uppgifter.
Läs mer
Det öppna samhället inleds med ett metodkapitel som utförligt beskriver hur ett undersökande arbetssätt går till. Kapitlet ger på ett enkelt sätt eleverna verktygen så att de själva kan genomföra undersökningar.
Genomgående teman i boken är dels en etikdiskussion ur ett samhällsperspektiv, dels framtidsblickar. Syftet är att eleverna ska tränas i att ta ställning till olika företeelser samt att skapa en förståelse för att samhället hela tiden förändras.
Bastexten presenterar på ett berättande sätt grundläggande begrepp och teorier inom samhällskunskap. Fakta finns inte bara här utan även i faktarutor och som inledning till flertalet uppgifter.
Det öppna samhället sätter elevernas arbete i centrum. I bastexten finns frågor insprängda som kräver att eleverna reflekterar över ett problem.
Efter varje avsnitt finns ett flertal övningar under rubrikerna Dags att sammanfatta, Ordet är fritt och Sök på egen hand. Majoriteten uppgifter är uppdelade i två nivåer - spår A och spår B. Nivåerna överensstämmer med kriterierna för betygen godkänd och väl godkänd.
Ett metodkapitel som beskriver ett undersökande arbetssätt
Samhällsetik
Framtidsaspekter
Elevuppgifter i två nivåer som underlättar betygsättningen
Bastexten innehåller grundläggande begrepp och teorier. Fakta som kan förändras snabbt får eleverna ta reda på själva genom bokens uppgifter.
Läs mer
Det öppna samhället inleds med ett metodkapitel som utförligt beskriver hur ett undersökande arbetssätt går till. Kapitlet ger på ett enkelt sätt eleverna verktygen så att de själva kan genomföra undersökningar.
Genomgående teman i boken är dels en etikdiskussion ur ett samhällsperspektiv, dels framtidsblickar. Syftet är att eleverna ska tränas i att ta ställning till olika företeelser samt att skapa en förståelse för att samhället hela tiden förändras.
Bastexten presenterar på ett berättande sätt grundläggande begrepp och teorier inom samhällskunskap. Fakta finns inte bara här utan även i faktarutor och som inledning till flertalet uppgifter.
Det öppna samhället sätter elevernas arbete i centrum. I bastexten finns frågor insprängda som kräver att eleverna reflekterar över ett problem.
Efter varje avsnitt finns ett flertal övningar under rubrikerna Dags att sammanfatta, Ordet är fritt och Sök på egen hand. Majoriteten uppgifter är uppdelade i två nivåer - spår A och spår B. Nivåerna överensstämmer med kriterierna för betygen godkänd och väl godkänd.