Teknikdidaktik
Författare | |
---|---|
Förlag | Norstedts |
Genre | Pedagogik |
Format | Inbunden |
Språk | Svenska |
Antal sidor | 224 |
Vikt | 0 |
Utgiven | 2011-04-26 |
SAB | Eabp |
ISBN | 9789113028439 |
Hur ska teknikundervisning bedrivas för att eleverna ska uppleva att ämnet är relevant? Vad vill vi att eleverna ska lära sig? Hur kan vi få fler elever att studera vidare inom det tekniska området?
Teknikämnets didaktiska frågor är centrala i denna bok. Boken tar avstamp i frågan "Vad är teknik?" och tar upp frågor som hållbarhet ur miljösynpunkt, problemlösning och hur man arbetar med ett entreprenöriellt förhållningssätt i teknikundervisningen. Teknikämnet handlar om att se möjligheter, utveckla idéer och prova sig fram till olika lösningar. Boken knyter an till den nya kursplanen i teknik för grundskolan, som träder i kraft hösten 2011.
Denna titel har tidigare givits ut av Norstedts men ingår numera i Studentlitteraturs sortiment.