De skamlösa

De skamlösa
Författare
Förlag Norstedts
GenreSvenska berättare
FormatInbunden
SpråkSvenska
Antal sidor317
Vikt466 gr
Utgiven2007-04-04
SABHc
ISBN 9789113016597
Köp på AdlibrisKöp på BokusKöp på BookOutletSök på Bokbörsen

När Sisela Lindblom återkommer efter tio års uppehåll är det med en stark och säker skildring som skär rakt in i samtiden, som den ser ut i modemagasinens glansiga värld och storstadens krogliv. I centrum står två stenhårda moderna och skamlösa unga kvinnor: Tito och Nathalie.

De jobbar på en damtidningsredaktion och är både kollegor och väninnor, men utan överdriven lojalitet. De jobbar hårt på att uppfylla sin egna mål och drömmar. Nathalie är visserligen sexuellt attraherad av Tito, och Tito har just träffat Erik, som kanske kan bli en perfekt partner. Så på ett plan kan det här se ut som ett triangeldrama, men det är mycket svårare och enklare än så.
Tito är besatt av drömmen om sitt bröllop och när hon träffar Erik, som är nybakad advokat från en fin familj, får hon möjlighet att kanske förverkliga sitt drömbröllop. Dessutom kan de spela huvudrollen i den bröllopsbilaga Tito just fått möjlighet att förverkliga när hon blir tf chefredaktör för tidningen. Nathalies artikelidéer är av ett helt annat slag, hon vill beskriva ett annorlunda yrke, nämligen den polska eskortbruden som hon hittat på en porrsajt. Faktum är att hon när drömmar om att bli porrfilmsproducent där kvinnor får spela framträdande roller.
Erik är upptagen med att göra Tito till sin drömkvinna, men hans första kärlek som inte alls passade in i hans mall för hur en kvinna ska bete sig (som hans mor!) dyker hela tiden upp i hans medvetande och stör honom.
Denna skamlösa trio får vi komma in på livet, deras olika perspektiv skildras växelvis, och en fjärde aktör, Eriks ex Amanda, vävs också in i historien. Hon har rollen som den som avlyssnar dem och skriver om de andra, en osäkrad författare mitt i berättelsen.
<em>De skamlösa</em> ger en häpnadsväckande realistisk bild av gränslös självupptagenhet i individualismens
nutidstecken, kärlekens kommersialisering och sexlivets globalisering. Det är en roande och försåtlig attack på alla de drömmar som tecknas i läppglansrosa och som chicklitförfattare, damtidningar och förlag skor sig på.