jPod
Författare | |
---|---|
Medverkande | |
Förlag | Norstedts |
Genre | Utländska berättare |
Format | Inbunden |
Språk | Svenska |
Antal sidor | 459 |
Vikt | 631 gr |
Utgiven | 2007-02-28 |
SAB | Hce |
ISBN | 9789113015699 |
Med sin osvikliga lyhördhet för samtiden har Coupland i sin nya bok skapat ett gäng programutvecklare på spelföretaget jPod som alla har efternamn som börjar på J och är brådmoget snabbtänkta, cyniska och kanske lätt autistiska. Själv dyker han upp som birollsfigur.
Ethan Jarlewski arbetar många och långa timmar på spelföretaget jPod i Vancouver. I båsen bredvid i en hörna av storföretaget sitter ett gäng nördcharmiga och ungsmarta programutvecklare. Deras uppdrag är att presentera ett spel som gör cheferna – och kanske framför allt marknadsavdelningen – nöjda. Som underhållning roar de sig med att hitta alla tre-bokstavsord i alfapet, slår vad om vem som kan hitta det felande talet i en primtalstävling, skriver kärleksbrev till Ronald McDonald eller säljer sig själva på eBay.
Ibland reflekterar de över att de känner sig som om de lever i en slags Coupland-programmerad värld:
”Gud, jag känner mig som en flykting från en Douglas Coupland-roman.”
Och stackars Ethan har det extra körigt eftersom han har en mycket krävande familj. Hans pappa behöver
ständiga peptalks – han drömmer om att äntligen få en talande statistroll; hans mamma har råkat ha ihjäl en mc-snubbe som hotade hennes marijuanaodling och nu behöver hon hjälp med att dumpa kroppen; och dessutom måste Ethan skaffa mat åt de 20 illegalt insmugglade kineser som hans bror tillfälligt har inhyst i hans lägenhet.
Tio år efter Microslavar, som ömsint skildrade ett gäng datanördar i Microsoftmiljö, är det alltså dags för Douglas Coupland att ta sig an google- och tvspelsgenerationen. Sen debuten med Generation X har Coupland bevisat gång på gång att ingen kan skildra vår samtid med samma höga grad av osviklig lyhördhet och humor som just han.
Ethan Jarlewski arbetar många och långa timmar på spelföretaget jPod i Vancouver. I båsen bredvid i en hörna av storföretaget sitter ett gäng nördcharmiga och ungsmarta programutvecklare. Deras uppdrag är att presentera ett spel som gör cheferna – och kanske framför allt marknadsavdelningen – nöjda. Som underhållning roar de sig med att hitta alla tre-bokstavsord i alfapet, slår vad om vem som kan hitta det felande talet i en primtalstävling, skriver kärleksbrev till Ronald McDonald eller säljer sig själva på eBay.
Ibland reflekterar de över att de känner sig som om de lever i en slags Coupland-programmerad värld:
”Gud, jag känner mig som en flykting från en Douglas Coupland-roman.”
Och stackars Ethan har det extra körigt eftersom han har en mycket krävande familj. Hans pappa behöver
ständiga peptalks – han drömmer om att äntligen få en talande statistroll; hans mamma har råkat ha ihjäl en mc-snubbe som hotade hennes marijuanaodling och nu behöver hon hjälp med att dumpa kroppen; och dessutom måste Ethan skaffa mat åt de 20 illegalt insmugglade kineser som hans bror tillfälligt har inhyst i hans lägenhet.
Tio år efter Microslavar, som ömsint skildrade ett gäng datanördar i Microsoftmiljö, är det alltså dags för Douglas Coupland att ta sig an google- och tvspelsgenerationen. Sen debuten med Generation X har Coupland bevisat gång på gång att ingen kan skildra vår samtid med samma höga grad av osviklig lyhördhet och humor som just han.