Bonniers stora bok om broderi
Författare | |
---|---|
Medverkande | |
Förlag | Albert Bonniers Förlag |
Genre | Sömnad och handarbete |
Format | Inbunden |
Språk | Svenska |
Antal sidor | 319 |
Vikt | 0 |
Utgiven | 2005-04-05 |
SAB | Qccad |
ISBN | 9789100103934 |
Med sin blandning av lättillgängliga, praktiska instruktioner och specialritade mönster är Bonniers stora bok om broderi en oerhörd inspirationskälla för den som vill lära sig brodera.
Broderikonsten omfattar många olika sömsätt, vart och ett med sin egen särskilda karaktär. Den här boken innehåller en grundlig handledning till sexton av de mest omtyckta, från trådräknade sömsätt som korsstygn till utsmyckningar som guldbroderi och pärlbroderi. Varje kapitel inleds med en historisk översikt där underbart vackra gamla broderier från hela världen avbildas. Så följer detaljerade instruktioner i hur man gör, råd om hur man väljer mönster och anvisningar steg för steg för arbeten som du kan kopiera eller omarbeta.
På senare år har det funnits ett starkt stigande intresse för broderikonsten och en påtaglig förnyelse. Moderna utövare har ofta en okonventionell och experimenterande inställning till sin konst och använder ett brett spektrum av tyger och garn, många högst oväntade. Här finns beskrivningar av både de traditionella och de moderna teknikerna.
Den som redan är skicklig i broderikonsten får tillfälle att pröva några av de svårare teknikerna. Men nybörjare behöver inte vara rädda för att försöka sig på dem, för i varje avsnitt förklaras noggrant hur man syr de stygn som krävs, och man upptäcker snart att många av stygnen är gemensamma för flera tekniker. Välbekanta och mångsidiga stygn som efterstygn, korsstygn, franska knutar, plattsöm och läggsöm används i många olika sömsätt och suddar ut gränserna mellan de olika broderityperna. När man alltså behärskar stygnen i trådbundna där man räknar trådarna i tyget former på tyger som aidaväv eller stramalj, får man klart för sig att det inte finns någonting som hindrar att man försöker sig på dem i reliefbroderi, engelskt yllebroderi, silkesbroderi eller fritt skapande broderi. När man väl har sett förbindelserna verkar de många olika sorterna inte längre som mysterier och man är tillbaka på välkänd mark nål, tråd och tyg.
Samma sak gäller om den till synes magiska gruppen broderier som kan förvandla vanliga tyger till något som liknar spets: hopdragssöm, utdragssöm, hardangersöm och utklippssöm. Det är svårt att föreställa sig att man ska våga sig på att dra ihop trådar i tyget, klippa bort ytor eller dra ut trådar ur det. Men också här benar boken upp grunderna på ett föredömligt sätt som gör att man stöter på sömmar som man redan känner till och vad kan vara skrämmande med langettstygn och förstygn?
I varje teknikavsnitt finns mönster till arbeten som skapats av begåvade brodöser. Arbetsgången beskrivs i detalj.
Säljargument:° Broderier är inne° En väg till långsamhet, broderandet är meditativt °Ingenting tillnärmelsevis så bra som denna finns på marknaden, har inte ens funnits som jag minns° Oerhört inspirerande samtidigt som boken är föredömligt pedagogisk° En njutning för ögat
Övriga medarbetare:
Samantha Bourne (silkesbroderi/guldbroderi) studerade vid Royal School of Needlework och undervisar nu i olika broderitekniker. Hon medverkar också regelbundet i flera tidskrifter. Hon har utformat mönster för olika handarbetsföretag, och hon säljer också sina broderiarbeten via utställningar och gallerier. Jill Carter (stramaljbroderi/hardangersöm) har lett sin egen mycket framgångsrika broderiskola, Masterclass, i 15 år. Där anordnas 50 kurser per år inom alla broderiets områden och angränsande ämnen. Hon medverkar regelbundet i tidskrifter om sömnad och är författare till två böcker om broderi. Ann Cox (sidenbandsbroderi) är designer i sidenbandsbroderi och etablerad skribent. Maria Diaz (korssöm) studerade vid Leicester Polytechnic och arbetar nu som frilans. Tracy A. Franklin (hopdrags- och utdragssöm/vitbroderi) studerade vid Royal School of Needlework och har nu ett företag baserat i Durham. Under hela sin karriär har hon ställt ut på Emroiderers´ Guild Biannual Open Exhibition. Lynn Horniblow (pärlbroderi) började som skräddarlärling hos Hardy Amies. Hon gick över till att lära ut broderi för 15 år sedan och har utarbetat och skrivit olika kurser i passementeri för City and Guild Further Education. Jane Iles (utklippssöm/skuggsöm) har skrivit åtta framgångsrika böcker, tar sig an privata uppdrag och frilansar för ett antal magasin och förlag och har ställt ut på Royal School of Needlework, Embroiderers´ Guild och flera andra platser. Jane Rowe (reliefbroderi) är en av de ledande reliefbrodöserna och undervisar över hela Storbritannien. Lesley Teare (fritt skapande broderi) arbetade både inom industrin och undervisningsväsendet innan hon blev frilansdesigner. Kathy Troup (komma igång) är en erfaren redaktör, frilansskribent och brodös. 1999 utsågs hon till posten som redaktör för Embroiderers´ Guilds magasin Stitch with the Embroiderers´ Guild. Phillipa Turnbull (engelskt yllebroderi) leder sitt eget företag, The Crewel Work Company, som säljer utrustning och garner och tråd för engelskt yllebroderi över hela världen. Pamela Watts (maskinbroderi) arbetar som frilansande skribent, handledare och föreläsare. Hon skriver för många av de ledande magasinen och har skrivit fyra böcker, varav två om maskinbroderi. Vivienne Wells (Brodera en långsam lycka) är frilansredaktör och skribent och redaktör för Cross Stitch Guild. Hon har 20 års erfarenhet av hur man publicerar, lägger ut uppdrag, redigerar och skriver om handarbete.