Betygssättning på gymnasiet : en kvalitativ studie om lärares och rektorers

Betygssättning på gymnasiet : en kvalitativ studie om lärares och rektorers
Författare
Förlag GlobeEdit
GenrePedagogik
FormatHäftad
SpråkSvenska
Antal sidor56
Vikt102 gr
Utgiven2014-09-27
SABEaaa
ISBN 9783639847635
Köp på AdlibrisKöp på BokusKöp på BookOutletSök på Bokbörsen
Denna kvalitativa studie undersöker hur väl det lokala betygssättningsarbetet på en svensk gymnasieskola överensstämmer med styrdokumentens bestämmelser och riktlinjer för arbete med betyg och bedömning. Två rektorer och två lärare intervjuades om arbetssätt vid betygssättning. Resultaten vittnar om klara samverkansbrister. Lärarna hävdar att samverkansmöjligheter är begränsade och att samverkan bör utökas på flertalet nivåer, framförallt mellan gymnasieprogram, skolor och kommuner. Rektorerna instämmer delvis i att samverkan mellan skolor och kommuner kan utökas, men arbetar inte aktivt för att få till stånd någon förändring. De anser att betygssättningsarbetet sköts föredömligt av lärarna och engagerar sig därför endast i undantagsfall, när problem har uppstått. Varken lärare eller rektorer tycks ha reflekterat över elevernas roll i det lokala uttolkandet av betygskriterier. Ingen av de intervjuade berör ett utökat samarbete med skolans elever som ett led mot större samverkan. Detta kan ses som en konsekvens av gällande betygssystems (våren 2011) avsaknad av krav på elevintegration, liksom varje skolas frivillighet att bedriva lokalt uttolkningsarbete.