Analysbrevet
- ett kunskapsbrev om bokbranschen
Analysbrevet går på djupet i ett ämne varje gång (ungefär varannan vecka). Fokus ligger på affären i bokbranschen och då främst ur förlagens och författarnas perspektiv – hur säljer du fler exemplar av dina böcker. Alternativt hur tjänar du pengar på dina böcker på helt andra sätt. Vi utforskar affärsmodeller, trender, metoder, knep, tips och trick.
Som prenumerant på Analysbrevet så får du även tillgång till hela arkivet med tidigare utgåvor, du hittar dem nedan.
Prova 3 månader för 199 kr (ord pris 299 kr). Eller slå till direkt på 12 månader för 999 kr. Är ni flera på företaget som vill ha tillgång finns det även prenumerationsalternativ för flera användare.
* Första kvartalet för 199 kr, därefter 299 kr/kvartal. Avsluta när du vill.
** Helårsprenumeration för 999 kr, spara 197 kr jämfört med kvartalsprenumeration.
De senaste analysbreven ...
AI-översättningar förändrar den globala spelplanen
AI-översättningar är redan här. Vad händer med de mänskliga översättarna – ska de bara rädda maskinöversatta texter eller blir “översatt av en människa” ett kvalitetsbegrepp? Hur påverkas förlag och författare av att en bok kan översättas till vilket språk som helst på (de som närmar sig) nolltid?
AI-illustrationer: Hot eller kreativ möjlighet för bokbranschen?
Ett av de mest kontroversiella områdena inom generativ AI när det kommer till bokbranschen handlar om AI-illustrationer. Det blir en direkt konkurrent till dagens (mänskliga) illustratörer samtidigt som det ger förlag och författare helt nya kreativa möjligheter. AI kan leda till fler illustrationer i böcker.
Sprayed edges eller på svenska: mönstrade snittytor sätter guldkant på boken
Kanten på bladen i en bok behöver inte vara vit. Man kan sätta guld eller en annan färg på den. Eller så kan man skapa mönster eller bilder. Spredges (Sprayed edges) får boken att sticka ut i sociala medier, eller mönstrade/färgade snittytor som det heter på svenska.
Författare, förläggare, bokhandlare – som hobby
En stor del av det vi ser som bokbranschen är … en hobby. Bland författare är det en förkrossande majoritet som inte skriver på heltid utan försörjer sig på föredrag eller helt andra jobb. Men även en rad förlag är att betrakta som hobbyprojekt liksom ett växande antal bokhandlar.
3 affärsmodeller för rättvisemärkta ljudböcker
Författarförbundet har en vision om en rättvisemärkt ljudboksapp som ska ge författare bättre ersättning. Men hur ska affärsmodellen bakom fungera? Analysbrevet lyfter fram fram tre vägar till en rättvisemärkta ljudböcker. Och ytterligare två bonusalternativ.
Under Författarförbundets presentation på Bokmässan var det många som skakade på huvudet eller skruvade obekvämt på sig.
11 saker jag skulle tänka på om jag startade ett bokförlag idag
Boktuggs chefredaktör har startat två olika bokförlag och sett dussintals andra komma och gå under femton år i bokbranschen. Om han skulle börja om och starta ett nytt förlag idag baserat på det han har lärt sig skulle han göra så här:
Det har gått femton år sedan jag startade mitt första förlag,
Betyg på böcker: Felet i våra stjärnor
Det började med nätbokhandeln och fortsatte i apparna. Sätt betyg på boken 1-5 stjärnor, ibland separat för boken och inläsaren. Hämndbetyg, kompisbetyg och köpta betyg förekommer. Men det finns ett ännu större fel med våra stjärnor – och det är kanske inte det du tror.
Prissättning av pappersböcker och download-böcker
Digitala abonnemangstjänster ger kunderna billiga böcker medan förlag och författare får stora volymer. Men hur prissätter man pappersböcker när upplagorna sjunker? Och vilken nivå är rimlig för nedladdningsbara digitala format? Låt oss se på strategier för prissättning av böcker i en digital tid.
Bokbranschens utveckling 2003-2023: Vad händer till 2034 och framåt?
Idag släppte Förläggareföreningen rapporten Det digitala genombrottet. Den svenska bokbranschens utveckling mellan 2003 och 2023. Den är ännu en påminnelse om hur kraftigt bokmarknaden förändrats – och hur svårt det är att förutspå framtiden.
Till att börja med rekommenderas att läsa hela rapporten på 64 sidor eftersom den ger en tillbakablick på två decennier.
Tidigare utgåvor av Analysbrevet
Även tidigare års utgåvor av Analysbrevet innehåller kunskap och insikter som fortfarande är lika aktuella.
Kickstarter – författare och förlag drar in miljoner i förskott
En författare ger ut en läderinbunden samlarversion av en tio år gammal bok och drar in över 50 miljoner kronor på en vecka. Kickstarter är plattformen som gör det möjligt.
Det är inte okej att vara en sexistisk eller rasistisk fisk
Blåser förändringens vindar hårdare just nu, frågar sig många. Helt klart är att bokbranschen precis som resten av samhället måste förhålla sig till mycket mer än rasism och jämställdhet.
Varför skulle författare INTE välja egenutgivning?
Egenutgivning. Många har fördomar som säger att ingen väljer egenutgivning framför traditionellt förlag, eller att alla egenutgivna böcker håller lägre kvalitet och säljer sämre. Vi ställer istället frågan: Varför skulle författare
Konsten att sälja ett bokförlag – hur mycket är det värt?
Den här gången kommer Analysbrevet inte att handla om att sälja böcker utan om att sälja hela förlag. Det kan vara intressant för alla,
Print on demand: Styck-tryck & supply chain
POD som i print-on-demand, beställtryck eller kanske rentav styck-tryck. När allt fokus skiftar till digitala böcker är det lätt att glömma vikten av att erbjuda tryckta böcker under flera decennier framöver.
Världsbokdagen och andra dagar
Den 23 april varje år är det världsbokdagen. Men nästan varje dag på året är det någontings dag. En del av dem är väldigt bra dagar för att sälja böcker,
Författare och läsare möts online
Coronakrisen med Covid-19-pandemin har tvingat fram nya sätt att arbeta i många branscher. På ett sätt kan det kännas som att det stoppat en trend som pågått under lång tid där bokbranschen satsat allt mer på event,
Patreon – bygg ditt eget stödpaket
Förlag och författare har sällan byggt sin verksamhet enbart på bokförsäljning via återförsäljare. Egen webbshop och event har alltid varit viktiga. Men även att hitta andra intäktskällor.
Säljande bilder på allt & alla
Vems ansvar är det att det finns bra författarbilder? Kanske är den frågan anledningen till att många förlag inte har så bra bilder som de skulle kunna ha.
Big Data & bokbranschen
Varje gång någon läser eller lyssnar på en digital bok genereras data på återförsäljarens servrar. All denna data kan analyseras för att se mönster och insikter om hur böcker konsumeras.
META rätt så säljer du mer – om metadata för böcker
Det här Säljtugget kommer att handla om meta-data. Vet du redan exakt vad meta-data är kan du hoppa över förklaringen som följer här.
Metadata betyder rent språkligt data om data eller information om data.
Från blogginlägg till bok
Hur vet man om det finns en marknad för en boktitel? Det går förstås att studera andra titlar i ämnet, höra med återförsäljare hur dessa titlar gått.