Analysbrevet
- ett kunskapsbrev om bokbranschen
Analysbrevet går på djupet i ett ämne varje gång (ungefär varannan vecka). Fokus ligger på affären i bokbranschen och då främst ur förlagens och författarnas perspektiv – hur säljer du fler exemplar av dina böcker. Alternativt hur tjänar du pengar på dina böcker på helt andra sätt. Vi utforskar affärsmodeller, trender, metoder, knep, tips och trick.
Som prenumerant på Analysbrevet så får du även tillgång till hela arkivet med tidigare utgåvor, du hittar dem nedan.
Prova 3 månader för 199 kr (ord pris 299 kr). Eller slå till direkt på 12 månader för 999 kr. Är ni flera på företaget som vill ha tillgång finns det även prenumerationsalternativ för flera användare.
* Första kvartalet för 199 kr, därefter 299 kr/kvartal. Avsluta när du vill.
** Helårsprenumeration för 999 kr, spara 197 kr jämfört med kvartalsprenumeration.
De senaste analysbreven ...
AI-röster redo för svenska ljudböcker
Nu är de här. De svenska AI-rösterna som knappt går att skilja från mänskliga röster. Oavsett vad du tycker kommer det att förändra spelplanen för ljudböcker. Men hur?
Det var 2017 som Boktugg skrev flera artiklar om det vi då kallade för talsyntes,
AI-översättningar förändrar den globala spelplanen
AI-översättningar är redan här. Vad händer med de mänskliga översättarna – ska de bara rädda maskinöversatta texter eller blir “översatt av en människa” ett kvalitetsbegrepp? Hur påverkas förlag och författare av att en bok kan översättas till vilket språk som helst på (de som närmar sig) nolltid?
AI-illustrationer: Hot eller kreativ möjlighet för bokbranschen?
Ett av de mest kontroversiella områdena inom generativ AI när det kommer till bokbranschen handlar om AI-illustrationer. Det blir en direkt konkurrent till dagens (mänskliga) illustratörer samtidigt som det ger förlag och författare helt nya kreativa möjligheter. AI kan leda till fler illustrationer i böcker.
Sprayed edges eller på svenska: mönstrade snittytor sätter guldkant på boken
Kanten på bladen i en bok behöver inte vara vit. Man kan sätta guld eller en annan färg på den. Eller så kan man skapa mönster eller bilder. Spredges (Sprayed edges) får boken att sticka ut i sociala medier, eller mönstrade/färgade snittytor som det heter på svenska.
Författare, förläggare, bokhandlare – som hobby
En stor del av det vi ser som bokbranschen är … en hobby. Bland författare är det en förkrossande majoritet som inte skriver på heltid utan försörjer sig på föredrag eller helt andra jobb. Men även en rad förlag är att betrakta som hobbyprojekt liksom ett växande antal bokhandlar.
3 affärsmodeller för rättvisemärkta ljudböcker
Författarförbundet har en vision om en rättvisemärkt ljudboksapp som ska ge författare bättre ersättning. Men hur ska affärsmodellen bakom fungera? Analysbrevet lyfter fram fram tre vägar till en rättvisemärkta ljudböcker. Och ytterligare två bonusalternativ.
Under Författarförbundets presentation på Bokmässan var det många som skakade på huvudet eller skruvade obekvämt på sig.
11 saker jag skulle tänka på om jag startade ett bokförlag idag
Boktuggs chefredaktör har startat två olika bokförlag och sett dussintals andra komma och gå under femton år i bokbranschen. Om han skulle börja om och starta ett nytt förlag idag baserat på det han har lärt sig skulle han göra så här:
Det har gått femton år sedan jag startade mitt första förlag,
Betyg på böcker: Felet i våra stjärnor
Det började med nätbokhandeln och fortsatte i apparna. Sätt betyg på boken 1-5 stjärnor, ibland separat för boken och inläsaren. Hämndbetyg, kompisbetyg och köpta betyg förekommer. Men det finns ett ännu större fel med våra stjärnor – och det är kanske inte det du tror.
Prissättning av pappersböcker och download-böcker
Digitala abonnemangstjänster ger kunderna billiga böcker medan förlag och författare får stora volymer. Men hur prissätter man pappersböcker när upplagorna sjunker? Och vilken nivå är rimlig för nedladdningsbara digitala format? Låt oss se på strategier för prissättning av böcker i en digital tid.
Tidigare utgåvor av Analysbrevet
Även tidigare års utgåvor av Analysbrevet innehåller kunskap och insikter som fortfarande är lika aktuella.
Förköp – idag och i framtiden
Förköp är ryggraden i biljettförsäljningen för exempelvis konserter. Det har blivit en allt viktigare del av bokförsäljningen och en del av lanseringskampanjen. Idag tittar vi på några olika case.
Facebook har ingen förkärlek för andras böcker
Facebook har till och med book i namnet. Men förlag, författare, bokhandlare och andra i bokbranschen måste bygga sig plattformar utanför Facebook och inte förlita sig på något som kan raseras imorgon.
Alla böcker i alla format samtidigt – rätt eller fel strategi?
Ur kundens perspektiv är det självklart – en bok ska finnas i alla format på utgivningsdagen. Ska förlagen uppfylla denna önskan eller hålla på vissa för att maximera intäkterna?
Analysbrevet: Julberättelser får ett lyft genom streamingtjänster
Julen 2020 innebar det verkliga genombrottet för temaberättelser med julkänsla. Inte bara på Netflix utan även Storytel, Bookbeat och Nextory. Nu är det dags att ladda för julen 2021.
Att jobba med pseudonymer och anonyma författare
När en författare vill vara anonym och skriva under pseudonym innebär det utmaningar för förlaget. I det här Analysbrevet tittar vi på för- och nackdelar.
Hållbarhet, returer och begagnade böcker
Hållbarhet är en fråga för alla företag. Hur ska fysiska böcker hanteras ur det perspektivet? Är det dags att flytta returrätten från bokhandlar till läsare och skapa ett kretslopp?
Affärsplan för en författare
Har du en affärsplan? Det är en av de första frågorna folk ställer till den som vill starta företag. Men vem ställer frågan till en författare som skrivit sin första bok?
Bokhandlare är vi allihopa
Det fanns en tid när en bokhandel var en butik med böcker. Men idag finns det flera sorters bokhandlar och ännu fler metoder och kanaler för att sälja böcker.
Analysbrevet: Har vi passerat ”peak print” för böcker i Sverige?
Det ges ut betydligt färre tryckta böcker under 2020 än under 2019, visar statistik som Boktugg tagit fram. Är det en coronaeffekt eller ett trendbrott?
Prenumerera på digitala böcker – olika modeller
Prenumerationer eller abonnemang är två ord för samma sak. Men det finns mängder av modeller bakom. För förlag och författare handlar det om att förstå eller försvinna.
Research 2: Fem goda råd som gör dig effektivare under din research
SKRIVTUGG: Det behövs inte alltid jättemånga tips för att göra livet som författare enklare. De här fem råden kan du ta med dig in i researcharbetet nästa gång – effektivitet garanteras.
När digitala event blir det nya normala
Eventbranschen befinner sig där musikbranschen gjorde efter att Napster dök upp. De närmsta åren försvinner miljarder ut ur evenemang världen över när branschen digitaliseras. Digitala event blir det nya normala för bokförlag,