Analysbrevet
- ett kunskapsbrev om bokbranschen
Analysbrevet går på djupet i ett ämne varje gång (ungefär varannan vecka). Fokus ligger på affären i bokbranschen och då främst ur förlagens och författarnas perspektiv – hur säljer du fler exemplar av dina böcker. Alternativt hur tjänar du pengar på dina böcker på helt andra sätt. Vi utforskar affärsmodeller, trender, metoder, knep, tips och trick.
Som prenumerant på Analysbrevet så får du även tillgång till hela arkivet med tidigare utgåvor, du hittar dem nedan.
Prova 3 månader för 199 kr (ord pris 299 kr). Eller slå till direkt på 12 månader för 999 kr. Är ni flera på företaget som vill ha tillgång finns det även prenumerationsalternativ för flera användare.
* Första kvartalet för 199 kr, därefter 299 kr/kvartal. Avsluta när du vill.
** Helårsprenumeration för 999 kr, spara 197 kr jämfört med kvartalsprenumeration.
De senaste analysbreven ...
Författare, förläggare, bokhandlare – som hobby
En stor del av det vi ser som bokbranschen är … en hobby. Bland författare är det en förkrossande majoritet som inte skriver på heltid utan försörjer sig på föredrag eller helt andra jobb. Men även en rad förlag är att betrakta som hobbyprojekt liksom ett växande antal bokhandlar.
3 affärsmodeller för rättvisemärkta ljudböcker
Författarförbundet har en vision om en rättvisemärkt ljudboksapp som ska ge författare bättre ersättning. Men hur ska affärsmodellen bakom fungera? Analysbrevet lyfter fram fram tre vägar till en rättvisemärkta ljudböcker. Och ytterligare två bonusalternativ.
Under Författarförbundets presentation på Bokmässan var det många som skakade på huvudet eller skruvade obekvämt på sig.
11 saker jag skulle tänka på om jag startade ett bokförlag idag
Boktuggs chefredaktör har startat två olika bokförlag och sett dussintals andra komma och gå under femton år i bokbranschen. Om han skulle börja om och starta ett nytt förlag idag baserat på det han har lärt sig skulle han göra så här:
Det har gått femton år sedan jag startade mitt första förlag,
Betyg på böcker: Felet i våra stjärnor
Det började med nätbokhandeln och fortsatte i apparna. Sätt betyg på boken 1-5 stjärnor, ibland separat för boken och inläsaren. Hämndbetyg, kompisbetyg och köpta betyg förekommer. Men det finns ett ännu större fel med våra stjärnor – och det är kanske inte det du tror.
Prissättning av pappersböcker och download-böcker
Digitala abonnemangstjänster ger kunderna billiga böcker medan förlag och författare får stora volymer. Men hur prissätter man pappersböcker när upplagorna sjunker? Och vilken nivå är rimlig för nedladdningsbara digitala format? Låt oss se på strategier för prissättning av böcker i en digital tid.
Bokbranschens utveckling 2003-2023: Vad händer till 2034 och framåt?
Idag släppte Förläggareföreningen rapporten Det digitala genombrottet. Den svenska bokbranschens utveckling mellan 2003 och 2023. Den är ännu en påminnelse om hur kraftigt bokmarknaden förändrats – och hur svårt det är att förutspå framtiden.
Till att börja med rekommenderas att läsa hela rapporten på 64 sidor eftersom den ger en tillbakablick på två decennier.
Storytel Q2-2024: Lönsamhet på sista raden
Johannes Larchers sista rapport som Storytel-vd bjöd på ”det bästa resultatet i Storytels historia”. Ett rörelseresultat på +62 (-25) Mkr och faktiskt även vinst första halvåret. Dessutom har Storytel sålt ett av sina förlag. Vi har läst rapporten och analyserat.
Maria Edsman om Bokusgruppens rapport för Q2-2024
Bokusgruppen rapporterar som vanligt en förlust på drygt -23 Mkr under årets svagaste kvartal, Q2-2024. Boktugg passade på att fråga ut Maria Edsman om bland annat franchisebutiker, Bokus Play, download, butikshyror och logistikflytten.
Bokusgruppen släppte i tisdags sin andra kvartalsrapport,
AI-klyfta hotar i bokbranschen
”Kom ihåg, det är inte AI som kommer att ta ditt jobb – det är personen som vet hur man använder AI för att göra ditt jobb bättre, snabbare och billigare.” Ett talesätt som just nu är aktuellt i bokbranschen där en AI-klyfta hotar att växa.
Tidigare utgåvor av Analysbrevet
Även tidigare års utgåvor av Analysbrevet innehåller kunskap och insikter som fortfarande är lika aktuella.
Att jobba med pseudonymer och anonyma författare
När en författare vill vara anonym och skriva under pseudonym innebär det utmaningar för förlaget. I det här Analysbrevet tittar vi på för- och nackdelar.
Hållbarhet, returer och begagnade böcker
Hållbarhet är en fråga för alla företag. Hur ska fysiska böcker hanteras ur det perspektivet? Är det dags att flytta returrätten från bokhandlar till läsare och skapa ett kretslopp?
Affärsplan för en författare
Har du en affärsplan? Det är en av de första frågorna folk ställer till den som vill starta företag. Men vem ställer frågan till en författare som skrivit sin första bok?
Bokhandlare är vi allihopa
Det fanns en tid när en bokhandel var en butik med böcker. Men idag finns det flera sorters bokhandlar och ännu fler metoder och kanaler för att sälja böcker.
Analysbrevet: Har vi passerat ”peak print” för böcker i Sverige?
Det ges ut betydligt färre tryckta böcker under 2020 än under 2019, visar statistik som Boktugg tagit fram. Är det en coronaeffekt eller ett trendbrott?
Prenumerera på digitala böcker – olika modeller
Prenumerationer eller abonnemang är två ord för samma sak. Men det finns mängder av modeller bakom. För förlag och författare handlar det om att förstå eller försvinna.
När digitala event blir det nya normala
Eventbranschen befinner sig där musikbranschen gjorde efter att Napster dök upp. De närmsta åren försvinner miljarder ut ur evenemang världen över när branschen digitaliseras. Digitala event blir det nya normala för bokförlag,
Stockholm som förlagshuvudstad utmanas av jobba hemifrån-trenden
Börjar flykten från Stockholm nu, efter pandemin? Höga hyror, höga boendekostnader och höga löner är inte vad bokbranschen behöver. Pandemin visade att digitala verktyg redan idag gör det möjligt att jobba var som helst – så varför inte flytta långt från Stockholm?
Kickstarter – författare och förlag drar in miljoner i förskott
En författare ger ut en läderinbunden samlarversion av en tio år gammal bok och drar in över 50 miljoner kronor på en vecka. Kickstarter är plattformen som gör det möjligt.
Det är inte okej att vara en sexistisk eller rasistisk fisk
Blåser förändringens vindar hårdare just nu, frågar sig många. Helt klart är att bokbranschen precis som resten av samhället måste förhålla sig till mycket mer än rasism och jämställdhet.
Varför skulle författare INTE välja egenutgivning?
Egenutgivning. Många har fördomar som säger att ingen väljer egenutgivning framför traditionellt förlag, eller att alla egenutgivna böcker håller lägre kvalitet och säljer sämre. Vi ställer istället frågan: Varför skulle författare