Analysbrevet
- ett kunskapsbrev om bokbranschen
Analysbrevet går på djupet i ett ämne varje gång (ungefär varannan vecka). Fokus ligger på affären i bokbranschen och då främst ur förlagens och författarnas perspektiv – hur säljer du fler exemplar av dina böcker. Alternativt hur tjänar du pengar på dina böcker på helt andra sätt. Vi utforskar affärsmodeller, trender, metoder, knep, tips och trick.
Som prenumerant på Analysbrevet så får du även tillgång till hela arkivet med tidigare utgåvor, du hittar dem nedan.
Prova 3 månader för 199 kr (ord pris 299 kr). Eller slå till direkt på 12 månader för 999 kr. Är ni flera på företaget som vill ha tillgång finns det även prenumerationsalternativ för flera användare.
* Första kvartalet för 199 kr, därefter 299 kr/kvartal. Avsluta när du vill.
** Helårsprenumeration för 999 kr, spara 197 kr jämfört med kvartalsprenumeration.
De senaste analysbreven ...
AI-röster redo för svenska ljudböcker
Nu är de här. De svenska AI-rösterna som knappt går att skilja från mänskliga röster. Oavsett vad du tycker kommer det att förändra spelplanen för ljudböcker. Men hur?
Det var 2017 som Boktugg skrev flera artiklar om det vi då kallade för talsyntes,
AI-översättningar förändrar den globala spelplanen
AI-översättningar är redan här. Vad händer med de mänskliga översättarna – ska de bara rädda maskinöversatta texter eller blir “översatt av en människa” ett kvalitetsbegrepp? Hur påverkas förlag och författare av att en bok kan översättas till vilket språk som helst på (de som närmar sig) nolltid?
AI-illustrationer: Hot eller kreativ möjlighet för bokbranschen?
Ett av de mest kontroversiella områdena inom generativ AI när det kommer till bokbranschen handlar om AI-illustrationer. Det blir en direkt konkurrent till dagens (mänskliga) illustratörer samtidigt som det ger förlag och författare helt nya kreativa möjligheter. AI kan leda till fler illustrationer i böcker.
Sprayed edges eller på svenska: mönstrade snittytor sätter guldkant på boken
Kanten på bladen i en bok behöver inte vara vit. Man kan sätta guld eller en annan färg på den. Eller så kan man skapa mönster eller bilder. Spredges (Sprayed edges) får boken att sticka ut i sociala medier, eller mönstrade/färgade snittytor som det heter på svenska.
Författare, förläggare, bokhandlare – som hobby
En stor del av det vi ser som bokbranschen är … en hobby. Bland författare är det en förkrossande majoritet som inte skriver på heltid utan försörjer sig på föredrag eller helt andra jobb. Men även en rad förlag är att betrakta som hobbyprojekt liksom ett växande antal bokhandlar.
3 affärsmodeller för rättvisemärkta ljudböcker
Författarförbundet har en vision om en rättvisemärkt ljudboksapp som ska ge författare bättre ersättning. Men hur ska affärsmodellen bakom fungera? Analysbrevet lyfter fram fram tre vägar till en rättvisemärkta ljudböcker. Och ytterligare två bonusalternativ.
Under Författarförbundets presentation på Bokmässan var det många som skakade på huvudet eller skruvade obekvämt på sig.
11 saker jag skulle tänka på om jag startade ett bokförlag idag
Boktuggs chefredaktör har startat två olika bokförlag och sett dussintals andra komma och gå under femton år i bokbranschen. Om han skulle börja om och starta ett nytt förlag idag baserat på det han har lärt sig skulle han göra så här:
Det har gått femton år sedan jag startade mitt första förlag,
Betyg på böcker: Felet i våra stjärnor
Det började med nätbokhandeln och fortsatte i apparna. Sätt betyg på boken 1-5 stjärnor, ibland separat för boken och inläsaren. Hämndbetyg, kompisbetyg och köpta betyg förekommer. Men det finns ett ännu större fel med våra stjärnor – och det är kanske inte det du tror.
Prissättning av pappersböcker och download-böcker
Digitala abonnemangstjänster ger kunderna billiga böcker medan förlag och författare får stora volymer. Men hur prissätter man pappersböcker när upplagorna sjunker? Och vilken nivå är rimlig för nedladdningsbara digitala format? Låt oss se på strategier för prissättning av böcker i en digital tid.
Tidigare utgåvor av Analysbrevet
Även tidigare års utgåvor av Analysbrevet innehåller kunskap och insikter som fortfarande är lika aktuella.
Är bokbranschen för dålig på att låta andra än författaren synas?
Författare är ofta generösa med att tacka alla inblandade i ett bokprojekt, från källor till familj och samtliga förlagets medarbetare. I ett upprop uppmanas förlagen sätta översättares namn på omslaget.
Fem steg till självläsande böcker via ljudböcker med talsyntes
Talsyntes kommer aldrig att ersätta den mänskliga rösten. Framför allt inte i en ljudbok. Du har säkert hört resonemanget, som bygger på dagens teknik men framför allt gårdagens teknik.
Bokbranschens förändring på drygt tio år sedan 2009
Boktuggs chefredaktör tittar tillbaka på sina tolv år i bokbranschen och ser en kraftig förskjutning mellan försäljningskanaler och format.
Jag debuterade och startade förlag under hösten 2009.
Nobelpris-effekten – så mycket ökar försäljningen på förlaget
Ett Nobelpris är en vinstlott för förlag som ger ut kvalitetslitteratur. Om Svenska Akademien läser upp namnet på en av dina författare kan det innebära miljoner i ökad försäljning.
Kraven på komfort kommer även till bokbranschen
Bekvämlighet har drivit utvecklingen av vår värld. Människan älskar komfort. Vilka effekter kan detta ge bokbranschen? Det naturliga steget går från pappersbok till digital bok till hybridbok.
Frontlist vs backlist i framtidens bokbransch
Frontlist blir allt viktigare när fönstret för nyheter krymper. Men samtidigt ökar intäkterna från backlist i takt med digitaliseringen. Idag tittar vi på nyheter och gamla titlar – och hur vi måste hantera dem som förlag och författare.
Dilemmat: egen distribution eller distributör?
Adlibriskrisen sommaren 2021 satte fingret på en av de centrala utmaningarna i bokbranschen: effektiv distribution av fysiska böcker. I detta analysbrev studerar vi dilemmat ur flera perspektiv och reder ut en del missförstånd.
Alla författare är lokala
All business is local. Alltså är alla författare lokala. Men lokal behöver inte vara enbart en geografisk plats, det kan också vara en helt annan typ av community som till och med är global.
Backlist – bokbranschens nygamla guldgruva
Backlist. Ett låneord som betyder äldre titlar. Det som står för uppåt 70 procent av intäkterna i bokbranschen. Både förlag och författare har nu insett värdet,
Vilka mellanled i bokbranschen finns kvar i framtiden?
I bokbranschen är två led nödvändiga: författare och läsare/lyssnare. Allt annat är mellanled. Hur många av dessa överlever teknikskiftet – eller kan rentav första ledet elimineras?
Metoder för att höja priset på en bok till 8975 kr
Bokens värde blir extra intressant när vi tittar på fackböcker. Paketering av kunskap gör att priset kan gå från en femtiolapp till tusentals kronor. Varför kostar en kurs mer än en bok?
Nifties – digitala böcker blir samlarobjekt som NFT
En av de hetaste trenderna just nu är ”Nifties” eller NFT (non-fungible token) som innebär att man med blockkedje-teknik skapar unika digitala exemplar av en fil som kan säljas och säljas vidare.