Analysbrevet
- ett kunskapsbrev om bokbranschen
Analysbrevet går på djupet i ett ämne varje gång (ungefär varannan vecka). Fokus ligger på affären i bokbranschen och då främst ur förlagens och författarnas perspektiv – hur säljer du fler exemplar av dina böcker. Alternativt hur tjänar du pengar på dina böcker på helt andra sätt. Vi utforskar affärsmodeller, trender, metoder, knep, tips och trick.
Som prenumerant på Analysbrevet så får du även tillgång till hela arkivet med tidigare utgåvor, du hittar dem nedan.
Prova 3 månader för 199 kr (ord pris 299 kr). Eller slå till direkt på 12 månader för 999 kr. Är ni flera på företaget som vill ha tillgång finns det även prenumerationsalternativ för flera användare.
* Första kvartalet för 199 kr, därefter 299 kr/kvartal. Avsluta när du vill.
** Helårsprenumeration för 999 kr, spara 197 kr jämfört med kvartalsprenumeration.
De senaste analysbreven ...
Second hand – en bokmarknad värd 400-700 Mkr
Hur stor är egentligen second hand-marknaden för böcker? I en rapport talades det om 1,36 miljarder kronor. Sanningen är kanske hälften av detta. Men det är fortfarande flera miljoner begagnade böcker som säljs årligen – utan att förlag eller författare får en krona.
Brytpunkten – då lönar sig eget förlag för författaren
Traditionell utgivning, hybrid eller eget förlag? Alla har sina för- och nackdelar. I slutändan handlar det dock om ekonomi och då går det (nästan) att räkna sig fram till brytpunkten då det blir mer lönsamt för författaren att välja hybrid eller framför allt eget förlag.
Författarna skriver följetonger – och drar in miljoner på Patreon
Det finns en parallell värld till den traditionella bokbranschen. Inte de nya ljudbokstjänsterna utan en flora av långa följetonger som publiceras direkt på webben i textform. Affärsmodellen är freemium där de författare som tjänar mest drar in flera miljoner per år –
Fyra udda insikter från Bokförsäljningsstatistiken 2024
Bokförsäljningsstatistiken 2024 bjuder på spännande insikter. Hur mycket påverkade statsstödet skolornas inköp av tryckta böcker – och vad händer 2025 när stödet ökar? Samtidigt står digitala format för två tredjedelar av volymen men bara en tredjedel av värdet. Är det då rätt strategi att övertyga den mest digitala generationen om att framtiden finns på papper?
Bokbranschens hatkärlek till monopolen
Få branscher har så högljudda kritiker som bokbranschen. De stora jättarna får ständigt kritik. Men när man skrapar på ytan så märker man att det finns en utbredd hatkärlek till de monopol som ständigt uppstår.
Ibland påbörjar jag en artikel och sedan blir den aldrig färdig.
AI-röster redo för svenska ljudböcker
Nu är de här. De svenska AI-rösterna som knappt går att skilja från mänskliga röster. Oavsett vad du tycker kommer det att förändra spelplanen för ljudböcker. Men hur?
Det var 2017 som Boktugg skrev flera artiklar om det vi då kallade för talsyntes,
AI-översättningar förändrar den globala spelplanen
AI-översättningar är redan här. Vad händer med de mänskliga översättarna – ska de bara rädda maskinöversatta texter eller blir “översatt av en människa” ett kvalitetsbegrepp? Hur påverkas förlag och författare av att en bok kan översättas till vilket språk som helst på (de som närmar sig) nolltid?
AI-illustrationer: Hot eller kreativ möjlighet för bokbranschen?
Ett av de mest kontroversiella områdena inom generativ AI när det kommer till bokbranschen handlar om AI-illustrationer. Det blir en direkt konkurrent till dagens (mänskliga) illustratörer samtidigt som det ger förlag och författare helt nya kreativa möjligheter. AI kan leda till fler illustrationer i böcker.
Sprayed edges eller på svenska: mönstrade snittytor sätter guldkant på boken
Kanten på bladen i en bok behöver inte vara vit. Man kan sätta guld eller en annan färg på den. Eller så kan man skapa mönster eller bilder. Spredges (Sprayed edges) får boken att sticka ut i sociala medier, eller mönstrade/färgade snittytor som det heter på svenska.
Tidigare utgåvor av Analysbrevet
Även tidigare års utgåvor av Analysbrevet innehåller kunskap och insikter som fortfarande är lika aktuella.
Bokmässan – så ser förlagens kalkyler bakom medverkan ut
Bokmässan i Göteborg är en folkfest, en personalfest och den största utgiftsposten i förlagens marknadsbudget under hela året. Så hur ser framtiden ut – kommer förlagen att fortsätta lägga lika mycket pengar?
Framtidens svenska läsare och författare går direkt till engelska
Här är en provocerande tanke: framtidens svenska läsare väljer allt oftare att läsa på engelska och de svenska författarna följer efter. Smalare genrer och fackböcker kommer först.
Mixa din egen klassiker: Nalle Puh, blod, honung och fördomar
Du har säkert hört talas om Stolthet och fördom och zombier. Men hur är det med Nalle Puh: Blod och honung?
Strategier för att rida på ljudboksvågen
Ljudböcker (och i viss mån eböcker) fortsätter öka sin marknadsandel och står nu för 30 % (i pengar) respektive 70 % (antal ”exemplar”) av den svenska bokmarknaden i konsumentledet.
Förlag och författare behöver en hemsida – ändå väljer vissa bort det
Bloggen är död, vem behöver en hemsida när man har sociala medier? Det är ett vanligt feltänk bland både författare och förlag. Alla behöver en hemsida,
Royaltyrevolutionen
Författarens royalty är grundläggande i bokbranschens strukturer. Det har blivit mer komplext i takt med alla digitala format. Dessutom leder digitaliseringen till att kraven på förlagen ökar.
Är fram- eller baksidan viktigast på ett bokomslag?
Omslaget på en bok har två sidor. Eller tre om man räknar ryggen. Men vad är egentligen viktigast och hur förändras det genom digitaliseringen och nya köpmönster?
Skriva på heltid – en dröm och mardröm för författare
Skriva på heltid. Vad innebär det egentligen? Helt klart är att många aspirerande – och etablerade – författare drömmer om att kunna leva på sitt skrivande och få en heltidslön.
När trycks den sista katalogen?
Papperskatalogen är död. Eller? Är bokbranschens tillit till papperskataloger rationell eller vidskepelse? Förhoppningsvis lär man av dagspressens strategiska miss och satsar på blädderbara digitala kataloger.
Högre fpris – död eller räddning för pocketformatet
Bonnierförlagen vill släppa pocketpriserna fria. Fysiska återförsäljare är rädda att slopade prisgrupper ska döda formatet som redan hotas av digitala boktjänster. Vi gräver ner oss lite i pocketchocken.
Innovation behöver inte vara tech
Säger jag innovation så tänker du på talsyntes. Men att utveckla exempelvis bokbranschen behöver inte alls handla om avancerad teknik och digitalisering. Innovation kan vara små smarta grepp.
Mediehusens konsolidering – så påverkas bokbranschen
De alltmer digitala svenska mediehusen har tagit ett nytt stort steg mot konsolidering. Hur det påverkar bokbranschen de kommande åren beror på vilka strategier Bonniers,