Analysbrevet

- ett kunskapsbrev om bokbranschen

Analysbrevet går på djupet i ett ämne varje gång (ungefär varannan vecka). Fokus ligger på affären i bokbranschen och då främst ur förlagens och författarnas perspektiv – hur säljer du fler exemplar av dina böcker. Alternativt hur tjänar du pengar på dina böcker på helt andra sätt. Vi utforskar affärsmodeller, trender, metoder, knep, tips och trick.

Som prenumerant på Analysbrevet så får du även tillgång till hela arkivet med tidigare utgåvor, du hittar dem nedan.

Prova 3 månader för 199 kr (ord pris 299 kr). Eller slå till direkt på 12 månader för 999 kr. Är ni flera på företaget som vill ha tillgång finns det även prenumerationsalternativ för flera användare.

* Första kvartalet för 199 kr, därefter 299 kr/kvartal. Avsluta när du vill. 
** Helårsprenumeration för 999 kr, spara 197 kr jämfört med kvartalsprenumeration.

De senaste analysbreven ...

Författare, förläggare, bokhandlare – som hobby

En stor del av det vi ser som bokbranschen är … en hobby. Bland författare är det en förkrossande majoritet som inte skriver på heltid utan försörjer sig på föredrag eller helt andra jobb. Men även en rad förlag är att betrakta som hobbyprojekt liksom ett växande antal bokhandlar.

Läs hela »

3 affärsmodeller för rättvisemärkta ljudböcker

Författarförbundet har en vision om en rättvisemärkt ljudboksapp som ska ge författare bättre ersättning. Men hur ska affärsmodellen bakom fungera? Analysbrevet lyfter fram fram tre vägar till en rättvisemärkta ljudböcker. Och ytterligare två bonusalternativ.

Under Författarförbundets presentation på Bokmässan var det många som skakade på huvudet eller skruvade obekvämt på sig.

Läs hela »

Betyg på böcker: Felet i våra stjärnor

Det började med nätbokhandeln och fortsatte i apparna. Sätt betyg på boken 1-5 stjärnor, ibland separat för boken och inläsaren. Hämndbetyg, kompisbetyg och köpta betyg förekommer. Men det finns ett ännu större fel med våra stjärnor – och det är kanske inte det du tror.

Läs hela »

Prissättning av pappersböcker och download-böcker

Digitala abonnemangstjänster ger kunderna billiga böcker medan förlag och författare får stora volymer. Men hur prissätter man pappersböcker när upplagorna sjunker? Och vilken nivå är rimlig för nedladdningsbara digitala format? Låt oss se på strategier för prissättning av böcker i en digital tid.

Läs hela »

Storytel Q2-2024: Lönsamhet på sista raden

Johannes Larchers sista rapport som Storytel-vd bjöd på ”det bästa resultatet i Storytels historia”. Ett rörelseresultat på +62 (-25) Mkr och faktiskt även vinst första halvåret. Dessutom har Storytel sålt ett av sina förlag. Vi har läst rapporten och analyserat.

Läs hela »

Maria Edsman om Bokusgruppens rapport för Q2-2024

Bokusgruppen rapporterar som vanligt en förlust på drygt -23 Mkr under årets svagaste kvartal, Q2-2024. Boktugg passade på att fråga ut Maria Edsman om bland annat franchisebutiker, Bokus Play, download, butikshyror och logistikflytten.

Bokusgruppen släppte i tisdags sin andra kvartalsrapport,

Läs hela »

AI-klyfta hotar i bokbranschen

”Kom ihåg, det är inte AI som kommer att ta ditt jobb – det är personen som vet hur man använder AI för att göra ditt jobb bättre, snabbare och billigare.” Ett talesätt som just nu är aktuellt i bokbranschen där en AI-klyfta hotar att växa.

Läs hela »

Tidigare utgåvor av Analysbrevet

Även tidigare års utgåvor av Analysbrevet innehåller kunskap och insikter som fortfarande är lika aktuella.

Strategier för att rida på ljudboksvågen

Ljudböcker (och i viss mån eböcker) fortsätter öka sin marknadsandel och står nu för 30 % (i pengar) respektive 70 % (antal ”exemplar”) av den svenska bokmarknaden i konsumentledet.

Royaltyrevolutionen

Författarens royalty är grundläggande i bokbranschens strukturer. Det har blivit mer komplext i takt med alla digitala format. Dessutom leder digitaliseringen till att kraven på förlagen ökar.

När trycks den sista katalogen?

Papperskatalogen är död. Eller? Är bokbranschens tillit till papperskataloger rationell eller vidskepelse? Förhoppningsvis lär man av dagspressens strategiska miss och satsar på blädderbara digitala kataloger.