Analysbrevet
- ett kunskapsbrev om bokbranschen
Analysbrevet går på djupet i ett ämne varje gång (ungefär varannan vecka). Fokus ligger på affären i bokbranschen och då främst ur förlagens och författarnas perspektiv – hur säljer du fler exemplar av dina böcker. Alternativt hur tjänar du pengar på dina böcker på helt andra sätt. Vi utforskar affärsmodeller, trender, metoder, knep, tips och trick.
Som prenumerant på Analysbrevet så får du även tillgång till hela arkivet med tidigare utgåvor, du hittar dem nedan.
Prova 3 månader för 199 kr (ord pris 299 kr). Eller slå till direkt på 12 månader för 999 kr. Är ni flera på företaget som vill ha tillgång finns det även prenumerationsalternativ för flera användare.
* Första kvartalet för 199 kr, därefter 299 kr/kvartal. Avsluta när du vill.
** Helårsprenumeration för 999 kr, spara 197 kr jämfört med kvartalsprenumeration.
De senaste analysbreven ...
AI-röster redo för svenska ljudböcker
Nu är de här. De svenska AI-rösterna som knappt går att skilja från mänskliga röster. Oavsett vad du tycker kommer det att förändra spelplanen för ljudböcker. Men hur?
Det var 2017 som Boktugg skrev flera artiklar om det vi då kallade för talsyntes,
AI-översättningar förändrar den globala spelplanen
AI-översättningar är redan här. Vad händer med de mänskliga översättarna – ska de bara rädda maskinöversatta texter eller blir “översatt av en människa” ett kvalitetsbegrepp? Hur påverkas förlag och författare av att en bok kan översättas till vilket språk som helst på (de som närmar sig) nolltid?
AI-illustrationer: Hot eller kreativ möjlighet för bokbranschen?
Ett av de mest kontroversiella områdena inom generativ AI när det kommer till bokbranschen handlar om AI-illustrationer. Det blir en direkt konkurrent till dagens (mänskliga) illustratörer samtidigt som det ger förlag och författare helt nya kreativa möjligheter. AI kan leda till fler illustrationer i böcker.
Sprayed edges eller på svenska: mönstrade snittytor sätter guldkant på boken
Kanten på bladen i en bok behöver inte vara vit. Man kan sätta guld eller en annan färg på den. Eller så kan man skapa mönster eller bilder. Spredges (Sprayed edges) får boken att sticka ut i sociala medier, eller mönstrade/färgade snittytor som det heter på svenska.
Författare, förläggare, bokhandlare – som hobby
En stor del av det vi ser som bokbranschen är … en hobby. Bland författare är det en förkrossande majoritet som inte skriver på heltid utan försörjer sig på föredrag eller helt andra jobb. Men även en rad förlag är att betrakta som hobbyprojekt liksom ett växande antal bokhandlar.
3 affärsmodeller för rättvisemärkta ljudböcker
Författarförbundet har en vision om en rättvisemärkt ljudboksapp som ska ge författare bättre ersättning. Men hur ska affärsmodellen bakom fungera? Analysbrevet lyfter fram fram tre vägar till en rättvisemärkta ljudböcker. Och ytterligare två bonusalternativ.
Under Författarförbundets presentation på Bokmässan var det många som skakade på huvudet eller skruvade obekvämt på sig.
11 saker jag skulle tänka på om jag startade ett bokförlag idag
Boktuggs chefredaktör har startat två olika bokförlag och sett dussintals andra komma och gå under femton år i bokbranschen. Om han skulle börja om och starta ett nytt förlag idag baserat på det han har lärt sig skulle han göra så här:
Det har gått femton år sedan jag startade mitt första förlag,
Betyg på böcker: Felet i våra stjärnor
Det började med nätbokhandeln och fortsatte i apparna. Sätt betyg på boken 1-5 stjärnor, ibland separat för boken och inläsaren. Hämndbetyg, kompisbetyg och köpta betyg förekommer. Men det finns ett ännu större fel med våra stjärnor – och det är kanske inte det du tror.
Prissättning av pappersböcker och download-böcker
Digitala abonnemangstjänster ger kunderna billiga böcker medan förlag och författare får stora volymer. Men hur prissätter man pappersböcker när upplagorna sjunker? Och vilken nivå är rimlig för nedladdningsbara digitala format? Låt oss se på strategier för prissättning av böcker i en digital tid.
Tidigare utgåvor av Analysbrevet
Även tidigare års utgåvor av Analysbrevet innehåller kunskap och insikter som fortfarande är lika aktuella.
Dags att begränsa (skadorna av) Bokrean
Bokrean i sin nuvarande form har spelat ut sin roll. Det är hög tid att begränsa den både i tid och omfattningen eftersom den idag gör större skada än nytta.
Kalkylen bakom en signering i bokhandel
Är det lönsamt med boksigneringar och i så fall för vem? Vi tittar närmare på fenomenet signeringar i bokhandel och räknar lite mer på ekonomin bakom det hela.
Hybridförlag – ny affärsmodell i konservativa bokbranschen
Begreppet hybridförlag har funnits i ett drygt decennium. Men bokutgivning som finansieras av författare har existerat i mer än hundra år. Låt oss titta på affärsmodellens styrkor och utmaningar och vad som skiljer den från egenutgivning och traditionella förlag.
Kvantitetslitteratur och produktiva författare
I en ny rapport skriver Förläggareföreningen om kvalitetslitteraturen. Men den starkaste trenden just nu är kvantitetslitteraturen som skrivs av produktiva författare.
Vad är kvalitetslitteratur?
Analys av statistiken över bokförsäljningen jan-sept 2022
När vi summerar de tre första månaderna 2022 är det intressanta att titta på trenden de senaste åren. Och ställa frågan hur den fortsätter och vad som döljs bakom siffrorna.
Förlag ser karens som en lösning – läsare och lyssnare som ett problem
Flera förlag använder karens på eböcker och ljudböcker till streamingtjänsterna. Nobelpristagaren Annie Ernaux och fotbollsjournalisten Olof Lundh är två aktuella exempel vars nya titlar som går att ladda ner men inte strömma.
Bokmässan – så ser förlagens kalkyler bakom medverkan ut
Bokmässan i Göteborg är en folkfest, en personalfest och den största utgiftsposten i förlagens marknadsbudget under hela året. Så hur ser framtiden ut – kommer förlagen att fortsätta lägga lika mycket pengar?
Framtidens svenska läsare och författare går direkt till engelska
Här är en provocerande tanke: framtidens svenska läsare väljer allt oftare att läsa på engelska och de svenska författarna följer efter. Smalare genrer och fackböcker kommer först.
Mixa din egen klassiker: Nalle Puh, blod, honung och fördomar
Du har säkert hört talas om Stolthet och fördom och zombier. Men hur är det med Nalle Puh: Blod och honung?
Strategier för att rida på ljudboksvågen
Ljudböcker (och i viss mån eböcker) fortsätter öka sin marknadsandel och står nu för 30 % (i pengar) respektive 70 % (antal ”exemplar”) av den svenska bokmarknaden i konsumentledet.
Förlag och författare behöver en hemsida – ändå väljer vissa bort det
Bloggen är död, vem behöver en hemsida när man har sociala medier? Det är ett vanligt feltänk bland både författare och förlag. Alla behöver en hemsida,