Analysbrevet
- ett kunskapsbrev om bokbranschen
Analysbrevet går på djupet i ett ämne varje gång (ungefär varannan vecka). Fokus ligger på affären i bokbranschen och då främst ur förlagens och författarnas perspektiv – hur säljer du fler exemplar av dina böcker. Alternativt hur tjänar du pengar på dina böcker på helt andra sätt. Vi utforskar affärsmodeller, trender, metoder, knep, tips och trick.
Som prenumerant på Analysbrevet så får du även tillgång till hela arkivet med tidigare utgåvor, du hittar dem nedan.
Prova 3 månader för 199 kr (ord pris 299 kr). Eller slå till direkt på 12 månader för 999 kr. Är ni flera på företaget som vill ha tillgång finns det även prenumerationsalternativ för flera användare.
* Första kvartalet för 199 kr, därefter 299 kr/kvartal. Avsluta när du vill.
** Helårsprenumeration för 999 kr, spara 197 kr jämfört med kvartalsprenumeration.
De senaste analysbreven ...
Bokbranschens hatkärlek till monopolen
Få branscher har så högljudda kritiker som bokbranschen. De stora jättarna får ständigt kritik. Men när man skrapar på ytan så märker man att det finns en utbredd hatkärlek till de monopol som ständigt uppstår.
Ibland påbörjar jag en artikel och sedan blir den aldrig färdig.
AI-röster redo för svenska ljudböcker
Nu är de här. De svenska AI-rösterna som knappt går att skilja från mänskliga röster. Oavsett vad du tycker kommer det att förändra spelplanen för ljudböcker. Men hur?
Det var 2017 som Boktugg skrev flera artiklar om det vi då kallade för talsyntes,
AI-översättningar förändrar den globala spelplanen
AI-översättningar är redan här. Vad händer med de mänskliga översättarna – ska de bara rädda maskinöversatta texter eller blir “översatt av en människa” ett kvalitetsbegrepp? Hur påverkas förlag och författare av att en bok kan översättas till vilket språk som helst på (de som närmar sig) nolltid?
AI-illustrationer: Hot eller kreativ möjlighet för bokbranschen?
Ett av de mest kontroversiella områdena inom generativ AI när det kommer till bokbranschen handlar om AI-illustrationer. Det blir en direkt konkurrent till dagens (mänskliga) illustratörer samtidigt som det ger förlag och författare helt nya kreativa möjligheter. AI kan leda till fler illustrationer i böcker.
Sprayed edges eller på svenska: mönstrade snittytor sätter guldkant på boken
Kanten på bladen i en bok behöver inte vara vit. Man kan sätta guld eller en annan färg på den. Eller så kan man skapa mönster eller bilder. Spredges (Sprayed edges) får boken att sticka ut i sociala medier, eller mönstrade/färgade snittytor som det heter på svenska.
Författare, förläggare, bokhandlare – som hobby
En stor del av det vi ser som bokbranschen är … en hobby. Bland författare är det en förkrossande majoritet som inte skriver på heltid utan försörjer sig på föredrag eller helt andra jobb. Men även en rad förlag är att betrakta som hobbyprojekt liksom ett växande antal bokhandlar.
3 affärsmodeller för rättvisemärkta ljudböcker
Författarförbundet har en vision om en rättvisemärkt ljudboksapp som ska ge författare bättre ersättning. Men hur ska affärsmodellen bakom fungera? Analysbrevet lyfter fram fram tre vägar till en rättvisemärkta ljudböcker. Och ytterligare två bonusalternativ.
Under Författarförbundets presentation på Bokmässan var det många som skakade på huvudet eller skruvade obekvämt på sig.
11 saker jag skulle tänka på om jag startade ett bokförlag idag
Boktuggs chefredaktör har startat två olika bokförlag och sett dussintals andra komma och gå under femton år i bokbranschen. Om han skulle börja om och starta ett nytt förlag idag baserat på det han har lärt sig skulle han göra så här:
Det har gått femton år sedan jag startade mitt första förlag,
Betyg på böcker: Felet i våra stjärnor
Det började med nätbokhandeln och fortsatte i apparna. Sätt betyg på boken 1-5 stjärnor, ibland separat för boken och inläsaren. Hämndbetyg, kompisbetyg och köpta betyg förekommer. Men det finns ett ännu större fel med våra stjärnor – och det är kanske inte det du tror.
Tidigare utgåvor av Analysbrevet
Även tidigare års utgåvor av Analysbrevet innehåller kunskap och insikter som fortfarande är lika aktuella.
Det växande berget av backlist
En del tycker att det ges ut för många nya böcker, att vi har en överutgivning. Men det som verkligen ökar är utbudet av gamla böcker.
Unlimited – med risk för manipulerade lysssningar
Det såg ut som att Unlimited – obegränsad lyssning – var på väg bort från ljudboksmarknaden. Men både Nextory och Storytel håller fast vid modellen.
Hur ska små förlag kunna utmana jättarnas ljudboksroyalties?
Konflikten mellan Word Audio och Storytel visar ett problem på ljudboksmarknaden. De allra minsta förlagen har ingen makt och det snedvrider konkurrensen. Alla oberoende förlag borde gå samman och förhandla fram ramavtal med streamingtjänsterna.
Skuggmarknaden – direktförsäljning växer
Böcker säljs idag via flera olika återförsäljarkanaler – men det finns också en skuggmarknad där både författare och förlag är aktiva: direktförsäljning. En trend som kan ta fart under 2024.
Läsare och köpare av böcker – hur många och vilka är de?
Bokbranschen har rätt dålig koll på sina slutkonsumenter. Det suckas om hur läsningen minskar, trots att svenskarna enligt vissa undersökningar läser nästan lika mycket som förr.
Affärsidéer för Public Domain-böcker 2024
Varje årsskifte går upphovsrätten ut för mängder av böcker, för den svenska marknaden då det gått 70 år sedan upphovsmannens död. Den 1 januari 2024 blev exempelvis Elsa Beskows verk public domain.
Storleken på böcker har betydelse
Varför har böcker inte ett standardmått? Är friheten så viktig att den övertrumfar praktiska fördelar? Är tiden inne för branschen att bestämma sig för färre varianter på bredd och höjd?
Ge ut en bok som en investering (del 2)
En bokutgivning är en investering utan några garantier för hur bra avkastningen blir. Men för författaren finns det även möjligheter till indirekt avkastning utöver del av bokförsäljningens intäkter.
Ge ut en bok som en investering (del 1)
Varje bok som ges ut är en investering, både i tid och pengar. Därför gäller det att fundera över vilken avkastning och tidshorisont man har med investeringen.
Bokbranschen och varumärket
Författare och fiktiva karaktärer har av tradition det starkaste varumärket. Förlag och återförsäljare hoppas att det ska förändras framöver. Det är en kombination av strategi och önsketänkande.
Analysbrevet: Spökinläsare nästa trend
I takt med framstegen inom generativ AI sprider sig teknikpaniken. När allt fler författare tar offentligt avstånd från att låta sina böcker bli ljudböcker med AI-röster blir den logiska slutsatsen att spökinläsare blir nästa trend.
Recensioner och litteraturkritik – ett olöst dilemma
ANALYSBREVET: Bokbranschen svämmar över av omdömen men det verkar nästan omöjligt att skapa en bred och kvalitativ litteraturkritik samt recensioner. Vi tittar på hur ekonomin sätter stopp och lyfter samtidigt frågan som inte alla förstår.