Analysbrevet

- ett kunskapsbrev om bokbranschen

Analysbrevet går på djupet i ett ämne varje gång (ungefär varannan vecka). Fokus ligger på affären i bokbranschen och då främst ur förlagens och författarnas perspektiv – hur säljer du fler exemplar av dina böcker. Alternativt hur tjänar du pengar på dina böcker på helt andra sätt. Vi utforskar affärsmodeller, trender, metoder, knep, tips och trick.

Som prenumerant på Analysbrevet så får du även tillgång till hela arkivet med tidigare utgåvor, du hittar dem nedan.

Prova 3 månader för 199 kr (ord pris 299 kr). Eller slå till direkt på 12 månader för 999 kr. Är ni flera på företaget som vill ha tillgång finns det även prenumerationsalternativ för flera användare.

* Första kvartalet för 199 kr, därefter 299 kr/kvartal. Avsluta när du vill. 
** Helårsprenumeration för 999 kr, spara 197 kr jämfört med kvartalsprenumeration.

De senaste analysbreven ...

Författare, förläggare, bokhandlare – som hobby

En stor del av det vi ser som bokbranschen är … en hobby. Bland författare är det en förkrossande majoritet som inte skriver på heltid utan försörjer sig på föredrag eller helt andra jobb. Men även en rad förlag är att betrakta som hobbyprojekt liksom ett växande antal bokhandlar.

Läs hela »

3 affärsmodeller för rättvisemärkta ljudböcker

Författarförbundet har en vision om en rättvisemärkt ljudboksapp som ska ge författare bättre ersättning. Men hur ska affärsmodellen bakom fungera? Analysbrevet lyfter fram fram tre vägar till en rättvisemärkta ljudböcker. Och ytterligare två bonusalternativ.

Under Författarförbundets presentation på Bokmässan var det många som skakade på huvudet eller skruvade obekvämt på sig.

Läs hela »

Betyg på böcker: Felet i våra stjärnor

Det började med nätbokhandeln och fortsatte i apparna. Sätt betyg på boken 1-5 stjärnor, ibland separat för boken och inläsaren. Hämndbetyg, kompisbetyg och köpta betyg förekommer. Men det finns ett ännu större fel med våra stjärnor – och det är kanske inte det du tror.

Läs hela »

Prissättning av pappersböcker och download-böcker

Digitala abonnemangstjänster ger kunderna billiga böcker medan förlag och författare får stora volymer. Men hur prissätter man pappersböcker när upplagorna sjunker? Och vilken nivå är rimlig för nedladdningsbara digitala format? Låt oss se på strategier för prissättning av böcker i en digital tid.

Läs hela »

Storytel Q2-2024: Lönsamhet på sista raden

Johannes Larchers sista rapport som Storytel-vd bjöd på “det bästa resultatet i Storytels historia”. Ett rörelseresultat på +62 (-25) Mkr och faktiskt även vinst första halvåret. Dessutom har Storytel sålt ett av sina förlag. Vi har läst rapporten och analyserat.

Läs hela »

Maria Edsman om Bokusgruppens rapport för Q2-2024

Bokusgruppen rapporterar som vanligt en förlust på drygt -23 Mkr under årets svagaste kvartal, Q2-2024. Boktugg passade på att fråga ut Maria Edsman om bland annat franchisebutiker, Bokus Play, download, butikshyror och logistikflytten.

Bokusgruppen släppte i tisdags sin andra kvartalsrapport,

Läs hela »

Tidigare utgåvor av Analysbrevet

Även tidigare års utgåvor av Analysbrevet innehåller kunskap och insikter som fortfarande är lika aktuella.

AI-klyfta hotar i bokbranschen

“Kom ihåg, det är inte AI som kommer att ta ditt jobb – det är personen som vet hur man använder AI för att göra ditt jobb bättre,

Tänk om vi gav eboken lite kärlek

Det talas om ljudböcker och det talas om pappersböcker. Men vi talar sällan om eboken och dess många styrkor. Kanske har den ramlat mellan stolarna.

Litteraturens system hotas av “överutgivning”

Bokbranschens ekosystem är beroende av olika stödsystem. Gemensamt för båda är att de byggts för färre titlar, färre författare och färre förlag. Nu stresstestas de och frågan är hur vi utvecklar dem för att klara en framtid med tiotusentals aktiva författare.

Böcker på lager – tillgång och belastning

Storleken på lagret blir synlig på allvar en gång om året då det ska inventeras för bokslutet. Formatförskjutningen från print till digitalt ökar risken för att bli sittande med för stora upplagor och en tickande nedskrivningsbomb för förlagen.

Det växande berget av backlist

En del tycker att det ges ut för många nya böcker, att vi har en överutgivning. Men det som verkligen ökar är utbudet av gamla böcker.

Skuggmarknaden – direktförsäljning växer

Böcker säljs idag via flera olika återförsäljarkanaler – men det finns också en skuggmarknad där både författare och förlag är aktiva: direktförsäljning. En trend som kan ta fart under 2024.