Intäkterna från eböcker minskade medan audio ökade stort under de tre första kvartalen 2016, enligt Association of American Publishers (AAP). Men det stora intäktsraset ser man på läromedel.
Totalt sjönk förlagens försäljning med 5,8 procent till totalt 11,13 miljarder dollar januari-september 2016, skriver AAP i ett pressmeddelande.
Statistiken som presenterades nyligen omfattar försäljningsdata från över 1200 förlag och är alltså inte försäljningsvärdet i återförsäljarledet. Inte heller finns egenutgivare, Amazons imprints och mindre förlag med i statistiken och ger därför inte en riktigt komplett bild.
När det gäller format så är det en del radikala förändringar som kan utläsas. Allra mest växer digitala ljudböcker (download) som ökar 29,6 procent – men från en låg nivå. Audio står nu 4,8 procent av intäkterna.
Eböckerna tappar rejält och eboksförsäljningens andel minskar till 17,8 procent av de totala intäkterna för förlagen. Om man istället räknar samman digitala böcker som en grupp så står eböcker och audio tillsammans för 22,6 procent.
Försäljning 2016, kvartal 1-3, miljarder dollar (förändring vs 2015)
- Paperback 1,62 (+7,5 %)
- Hardback 1,73 (+4,1 %)
- Audio (download) 0,199 (+29,6 %)
- Eböcker 0,877 (-18,7 %)
Ett område som tappade stort under 2016 för förlagen var läromedelsböcker både för grundskola och högre utbildningar. Hela 684,5 miljoner dollar i minskad försäljning. Kategorin Professional publishing (affärsböcker, medicin, juridik, vetenskap och teknik) tappade hela 23,6 procent de första kvartalen 2016 jämfört med samma period 2015.
Grafik från Association of American Publishers: