För drygt ett år sedan lanserade Akademibokhandeln tjänsten Bokomloppet där de tog emot begagnade böcker av kunder i sina butiker i utbyte mot presentkort. Böckerna såldes sedan vidare av en extern samarbetspartner. Men nu är tjänsten pausad tills vidare.
– Det stämmer att vår tjänst Bokomloppet är satt på paus. Vi lyckades föra i bevis att denna typ av cirkulära boktjänst är något som efterfrågas och uppskattas av våra medlemmar och kunder, viket är fantastiskt roligt. Tyvärr så fick vår samarbetspartner en del utmaningar i sin hantering av återförsäljningen av de begagnade böckerna, vilket tvingade oss till att sätta paus på tjänsten, säger Johan Junehed, Försäljningschef Bokusgruppen (där Akademibokhandeln ingår).
Boktugg skrev om lanseringen av Bokomloppet i maj 2024 som beskrivs så här: “Tillsammans med vår samarbetspartner Zeercle ger vi dina böcker nytt liv genom att sälja dem vidare till nya läsare – en vinst för både dig och miljön! Zeercle är ett företag som specialiserat sig på att ta hand om begagnade böcker, där majoriteten av böckerna hittar nya hem genom digitala marknadsplatser som erbjuder begagnade böcker till reducerade priser. I de fall där böckerna inte går att sälja återvinns de eller doneras till välgörenhet.”
Vi uppmärksammade även den lilla plot twist som visade att de böcker som samlades in av Akademibokhandeln i vissa fall gick att köpa på Amazon som var en av de digitala marknadsplatser Zeercle använder.
När vi bestämde oss för att följa upp hur det första året gått möttes vi av detta besked på hemsidan:
“Vi måste tyvärr meddela att vår tjänst Bokomloppet pausas tills vidare på grund av bland annat tekniska utmaningar. Vi arbetar för att åtgärda problemet och hoppas snart kunna erbjuda dig en ännu bättre upplevelse – tack för ditt tålamod!”
– Målsättningen är att antingen hitta en ny samarbetspartner, alternativt ta fram en helt ny egen hantering av denna tjänst som omfattar hela processen från värdering, inlämning till återförsäljning. Att kunna relansera vår cirkulära tjänst Bokomloppet ligger absolut i vår ambition, men vi kommer tyvärr behöva lite mer tid på oss, säger Johan Junehed.
Så hur har det funkat?
– När det gäller våra erfarenheter av själva hanteringen så är vår uppfattning att vi hade en process och kommersiellt upplägg som var smidig både för våra kunder och vår personal i butik. Vi lärde oss självklart en hel del både under den inledande testperioden samt efter den bredare lanseringen och gjorde ett antal justeringar och förtydliganden, men på det hela taget så var det ett lyckat initiativ för de områden som vi själva ansvarade för.
När tror ni att Bokomloppet kan vara igång igen?
– Vi hoppas att få återkomma med besked om att tjänsten åter är i bruk framöver, säger Johan Junehed.
Stödprenumeration. Boktugg Mini (från 10,42 kr/mån) ger tillgång till vissa premiumartiklar.