Sandviks Förlag AB ägs av norska förlaget Sandviks AS som i sin tur ingår i Academedia-koncernen. På den svenska bokmarknaden är detta något av en doldis eftersom de inte säljer sina titlar via vanliga nätbokhandlare eller fysiska bokhandlare. Istället förlitar de sig på den egna bokklubben som riktar in sig på barn i åldern 0-6 år för vilka de erbjuder olika paket för olika åldrar.
Denna bokklubbsverksamhet sker under varumärket Goboken som även är det som står på böckerna – även om Sandviks förlag är formell utgivare.
Omsättningsmässigt har trenden varit vikande mellan 2019 och 2022. Därefter ser det ut som att omsättningen tar ett rejält skutt uppåt med 10 Mkr, men det är lite missvisande eftersom det senaste verksamhetsåret är förlängt och alltså omfattar 18 månader från årsskiftet 2023 till halvårsskiftet 2024. Utslaget per månad skulle det innebär att omsättningen sjunker till ca 24,9 (27,3) Mkr. Därmed kan man misstänka att Sandviks förlag kommer att tappa några placeringar på topplistan när 2025 års siffror (per 30 juni 2025) presenteras längre fram.
På hemsidan beskrivs förlagets historia så här:
Förläggaren Sigurd Sandvik fick idén att starta en bokklubb för bebisar efter att ha sett en ny generation interaktiva barnböcker växa fram på den internationella marknaden. Han anlitade Eli Aleksandersen som redaktör och dottern Nina Sandvik som marknadschef och 1989 lanserade de Goboken i Norge.
Bokklubben blev en omedelbar succé bland småbarnsfamiljer och redan året efter var Goboken igång även i Sverige. Sedan dess har Sandviks drivit bokklubbar efter Gobokenmodellen i flera länder och etablerat ett flertal nya bokklubbar för förskolebarn.