Adlibris minskade klimatavtrycket för tredje året i rad

[Pressmeddelande från Adlibris]

Adlibris klimatavtryck 2024 landade på 16 845 ton CO2e, en minskning från året innan med 1300 ton. Sedan Adlibris började mäta sin klimatpåverkan år 2020 har den minskat med 28%, vilket visar att företaget är på god väg att nå målet om att halvera klimatpåverkan till år 2030.

“Att handla en bok på Adlibris.com genererar i genomsnitt en klimatpåverkan om 1,13 kg CO2e, vilket är ungefär detsamma som klimatpåverkan från en liter mjölk.”Linnéa Hård af Segerstad, Sustainability Manager, Adlibris

Att klimatavtrycket minskar under 2024 kommer till stor del från att svenska förlag har minskat utsläppen från produktion av böcker.

“Detta är ett kvitto på att svenska förlag lyckas med sitt arbete att minska utsläppen från bokproduktion. För oss som återförsäljare är det viktigt att vi samarbetar kring dessa frågor över hela värdekedjan, och att vi som återförsäljare fortsätter bevaka att förlagen fortsätter prioritera det arbetet.”Linnéa Hård af Segerstad, Sustainability Manager, Adlibris

Även transportutsläppen minskade betydligt under 2024. Transporterna in från USA minskade med 30% vilket minskar avtrycket med ca 1000 ton. Även last mile-transportörerna har minskat utsläppen i sina verksamheter vilket minskar klimatavtrycket av att få hem en leverans från Adlibris, och gynnar hela e-handeln.

Inte bara Adlibris leverantörer har minskat sina utsläpp. Adlibris har minimerat egna direkta utsläpp (Scope 1 i GHG-protokollet) vilket nu ligger på under 1 ton CO2e.

Läs mer om Adlibris klimatpåverkan och klimatarbete här. Adlibris mäter årligen klimatpåverkan (Scope 1, 2 & 3) enligt standarden GHG-protokollet för att följa upp utvecklingen över tid. Adlibris är även aktiva medlemmar i Bokbranschens klimatinitiativ som ska stödja den svenska bokbranschen i arbetet med att minska sin klimatpåverkan. Samarbetet sker över hela kedjan – förlag, bokhandel, e-handel och strömningstjänster – för att tillsammans som bransch både kartlägga branschens utsläpp och sätta gemensamma mål på såväl kort som lång sikt.

Pressrelease

Pressrelease

Vi publicerar utvalda pressreleaser för att kunna länka till dem i våra nyhetsbrev och notiser. Förlag och andra i bokbranschen är välkomna att skicka sina pressreleaser till tips@boktugg.se Kanske publicerar vi releasen, kanske gör vi en egen nyhet på den. Vi läser i alla fall alla inkomna nyhetstips även om vi inte kan svara på alla mejl.

tips@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.