Nätbokhandeln stod för tillväxten när Akademibokhandeln med dotterbolaget Bokus gick med 125Mkr vinst förra året. Maria Hamrefors, VD, kommenterar resultatet och berättar mer om koncernens satsningar för 2017.
Häromdagen skrev vi om att Akademibokhandelns vinst för 2016 blev 125 miljoner och att nätbokhandeln stod för ökningen. Bokus växte med 8,1 %, vilket vägde upp mot Akademibokhandelns resultat som minskade med 2,3 %, bland annat till följd av att olönsamma butiker stängdes. Boktugg ställde några frågor till Maria Hamrefors, VD för Akademibokhandeln.
Möt författarna som är mästare på Cliffhangers – i Boktugg Spänning!
Ni har lagt ner olönsamma butiker under 2016. Hur ser det ut idag med butikernas lönsamhet?
– Nu är butiksnätet lönsamt och det är förstås en viktig milstolpe för oss.
Hur gick e-handeln under 2016 i er egna nätbutik Akademibokhandeln.se som lanserades inför julhandeln?
– Vi öppnade upp e-handeln i mitten på november. Den har inte kommit upp i någon större omfattning ännu, men vi ser att kunderna hittar dit. Vi har inte gått ut och slagit på stora trumman om e-handeln, vi ser det mer som en service på hemsidan, att man kan reservera böcker i butik eller klicka hem dem direkt. Det är butikerna som är i centrum för de digitala satsningarna, men ibland passar det kunderna bättre att lägga en beställning och få en bok hemskickad. Det är en del kunder som gör det, men inte en omfattning att det påverkade resultatet förra året.
Hur kommer ni utveckla ert butikskoncept under 2017?
– Vi jobbar bland annat mycket med att utveckla vårt sortiment. Vi säljer ju mycket annat än böcker, som till exempel anteckningsblock, pennor, förvaringsartiklar, spel och pussel. Vi arbetar också med själva butikskonceptet, för att göra butikerna ännu mer inspirerande i allt ifrån hur vi presenterar böckerna och de andra varorna till hur kundvarvet ser ut. Barnavdelningarna händer det också ganska mycket med.
– Under 2017 kommer det ske förändringar i flera stora butiker. Bland annat gör vi om i butiken på Mäster Samuelsgatan, och butiken i Uppsala ska flytta till helt nya lokaler, från en galleria till en lokal ute vid Stora torget. Vi har inte beslutat att öppna några nya butiker i år, men vi tittar hela tiden efter nya lägen.
Vad gör ni för att locka kunderna till butikerna när trenden går mot mer e-handel?
– Det gäller att fortsätta utveckla butikerna och kunderbjudandet totalt sett. Fysisk och digital handel går hand i hand; den digitala bokhandeln stöttar den fysiska. Det är många kunder som planerar sina köp via datorn eller en smartphone på förhand. Sedan är det viktigt att hela tiden se till att vara inspirerande och ha bra personlig service.
– Vi har stor nytta av vår medlemsklubb Akademibokhandelns Vänner, som nu är uppe i 1,3 miljoner medlemmar. Det är ett bra hjälpmedel för att hålla kontakt med våra kunder och nå ut med inspiration, information om evenemang och erbjudanden. Medlemsklubben bidrar till att kunderna känner sig välkomna i Akademibokhandeln.
Foto: Ola Kjelbye (bilden är beskuren)
Stödprenumeration. Boktugg Mini (från 10,42 kr/mån) ger tillgång till vissa premiumartiklar.