Den svenska bokförsäljningen sjönk kraftigt i november (-9,8 %) och december (-7,2 %) under 2016, enligt rapporten Boken 2017. Frågan är förstås om det är en kalendereffekt eller ej.
Vi har tidigare skrivit om delar av den rapport kring Bokförsäljningen 2016 som Bokhandlareföreningen och Förläggareföreningen presenterade på tisdagen. Det finns mängder av intressanta siffror som kan tolkas på olika sätt.
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!
En av tabellerna visade försäljningen per månad, jämfört med tidigare år. Försäljningen på helåret minskade med 2 procent. Men faktum är att bokförsäljningen ökade fram till de två sista månaderna då den viktiga julhandeln började.
Men november innebar ett minus på hela 9,8 procent eller 36,4 Mkr och december ett fall på 7,2 procent eller 42,3 Mkr.
Enligt flera bokhandlare så innebar Black Friday i år för första gången att det kom fler kunder till butikerna och att man därmed fick en bra start på november men sedan dog julhandeln ut igen och avslutades alldeles för tidigt i december. Framför allt sista veckan ser ut att ha varit under förväntan.
Kalendereffekten, det faktum att julafton 2016 föregicks av fem vardagar, anses ha missgynnat den fysiska bokhandeln. Siffrorna nedan särredovisar dock inte de olika försäljningskanalerna så det framgår inte ifall det är fysiska butiker eller internetbokhandlare som tappat mest.
Så här utvecklades bokförsäljningen per månad under 2016 (Tkr):
Månad 2015 2016 Förändring Januari 288 649 297 728 + 3,1% Februari 329 799 353 130 + 7,1% Mars 313 871 291 075 - 7,3% April 206 998 212 120 + 2,5% Maj 214 085 213 722 - 0,2% Juni 251 270 248 372 - 1,2% Juli 230 945 226 577 - 1,9% Augusti 327 122 329 755 + 0,8% September 325 059 303 216 - 6,7% Oktober 271 068 289 157 + 6,7% November 371 172 334 709 - 9,8% December 585 956 543 691 - 7,2% Totalt 3 715 995 3 643 252 - 2,0%
(siffrorna ovan inkluderar försäljning i alla format, även digitala böcker men däremot ingår ej abonnemangstjänsterna Storytel, Nextory och Bookbeat).
Samtidigt vet vi att samtliga abonnemangstjänster ökade under det sista kvartalet 2016. Frågan är förstås om detta slutligen har gett utslag?
Bilden: gpointstudio, Fotolia.
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!