Bokbranschens hatkärlek till monopolen

Visst är det bekvämt att veta att alla böcker finns hos i en app eller en nätbokhandel? På sin höjd två. Men är ett monopol eller oligopol bland återförsäljare och distributörer bra för läsare, lyssnare och förlag i längden? Foto: iStock.

Få branscher har så högljudda kritiker som bokbranschen. De stora jättarna får ständigt kritik. Men när man skrapar på ytan så märker man att det finns en utbredd hatkärlek till de monopol som ständigt uppstår.

Ibland påbörjar jag en artikel och sedan blir den aldrig färdig. För att idén inte höll eller för att något annat kom emellan och den glömdes bort. En del av dessa ligger kvar som utkast och med jämna mellanrum går jag igenom dem för att se ifall de kanske trots allt kan användas med en uppfräschning. Analysbrevet om AI-röster är ett exempel där en del av texten faktiskt skrevs ett år tidigare.

För att läsa denna artikel krävs en prenumeration på AnalysbrevetLogga in eller teckna en prenumeration.

1-2 ggr per månad kommer ett nytt Analysbrev där vi går på djupet i en trend eller tittar på hur bokbranschen fungerar ur olika perspektiv.

Intressant läsning för dig som jobbar i bokbranschen, är journalist eller drömmer om att jobba med böcker.

Du får dessutom tillgång till arkivet med de senaste årens utgåvor av Analysbrevet.

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.