Bonnierförlagen startar ett nytt förlag som ska fokusera på ljudböcker. Ironiskt nog med det svåruttalade (?) namnet Bouq Publishing. Samtidigt värvas förläggaren Oskar Törnström från Bokfabriken. Bookbeats ljudboksproduktion placeras också i det nya förlaget.
Under Rebecka Lefflers ledning är tanken att nya Bouq Publishing ska bli en “snabbfotad digital aktör att räkna med”. Förlaget etablerar sig i Sverige men kommer även att verka på internationella marknader med starka titlar av bland andra Anna Jansson, Jonas Moström och Samuel Karlsson, enligt ett pressmeddelande.
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!
– Oskar Törnström är en av branschens mest meriterade och innovativa förläggare inom digitala böcker. Han har en spännande bakgrund som förläggare och konceptutvecklare för några av de senaste årens största och mest populära författarskap och serier. En drömrekrytering med andra ord, säger Rebecka Leffler, Förlagschef, Bouq Publishing.
Snabbare utgivningscykler
Det nya förlaget ser Sverige som en nyckelmarknad vilket innebär att en avgörande del i förlagets strategi blir att snabbt identifiera nya möjligheter och modeller för både författare och lyssnare.
– Vi kommer att möta både författarnas och lyssnarnas behov genom flexibla modeller i allt från hur vi skapar till hur vi tillgängliggör våra berättelser. Vi tror på snabbare utgivningscykler, flexibla format och möjlighet för våra författare att få datadrivna insikter. Vårt fokus är spänning och jag vill fortsätta skapa omtyckta universum med några av Sveriges mest populära ljudboksförfattare, säger Oskar Törnström, Ansvarig förläggare Sverige, Bouq Publishing.
Bookbeats utgivning flyttas till Bouq
I samband med lanseringen flyttar också BookBeats Rights & Production-verksamhet över till Bouq Publishing och Victoria Vatanskaja börjar på förlaget som Head of Publishing, International Markets. Med en bakgrund från både BookBeat och Storytel tar hon med sig en gedigen erfarenhet av digitala böcker och affärsutveckling. Förlaget kommer under Victorias ledning att vidareutveckla sin internationella strategi, med fokus på Finland och Polen.
– Vi har stora förväntningar på vad den här satsningen kan innebära. 2024 var ett fantastiskt år för vår utgivning inom BookBeat med stora försäljningsframgångar och topplistplaceringar på framför allt den finska marknaden med Helen Fields och Patrick Taylor i toppen. Fokus ligger nu på att bredda vår katalog, och förstärka närvaron på den globala marknaden, säger Victoria Vatanskaja, Head of Publishing, International Markets.
Etableringen är en del av en “flyttcirkus” som pågått inom Bonnierförlagen där en del personal flyttat runt. Men kanske är det framför allt ett svar på den innovation inom ljudboksutgivning som skett på flera förlag utanför Bonnierförlagen.
– Det finns fortsatt stor potential och tillväxt på ljudboksmarknaden. Med detta initiativ vill vi bredda vår ljudboksportfölj. Vi har redan från start en fungerande affär, en stark internationell katalog och ett team med spetskompetens som för oss är avgörande för att nå dit, säger Håkan Rudels, VD Bonnierförlagen.
Boktuggs analys
Det ryktades om ett förlag som skulle heta Forum Studio, men det landade tydligen i ett nytt imprint. Frågan är om personalflyttandet är färdigt nu på Bonnierförlagen eller om fler personer kommer att byta förlag internt.
Oskar Törnström kom till Bokfabriken 2022 från Egmont och har varit involverad både i Alex Storm-universumet (skapat av Leffe Grimwalker och Dan Buthler) samt senast Johan Falk-universumet. Nu återvänder han till Bonnierförlagen som han lämnade för ganska exakt fyra år sedan. Då jobbade han på Bonnier Fakta och Bokförlaget Ester Bonnier som innehållsproducent och med digital innehållsutveckling. Han har en bakgrund som manusutvecklare och redaktör inom tv-produktion, tryckta och digitala media.
Det är tydligt att folk från tv-branschen är högvilt i ljudboksbranschen. Likheterna mellan tv-serier och ljudboksserier är självklara och det finns en rad bästsäljande (bok)författare som skolats som manusförfattare inom tv.
De mindre och mellanstora förlagen uppvaktas ständigt, antingen genom uppköpsförslag eller att de stora förlagen vill rekrytera deras personal och författare. När det gäller författare är det kanske snarare deras agenter som knackar på hos storförlagen i hopp om större förskott och marknadsbudgetar.
Med inspiration från tv-branschen är frågan om vi också kommer att få se karaktärer och universum som i högre grad kontrolleras av förlaget och inte författarna. Även om historien lär oss att det kan slå bakut, vilket vi såg i den amerikanska serietidningsvärlden där flera stora tecknare och manusförfattare hoppade av från Marvel och DC i protest mot att förlagshusen behöll copyrighten även till sidokaraktärer som de uppfann.
Den andra frågan är förstås ifall de större oberoende förlagen som är framgångsrika på skönlitteratur – Bokfabriken och Bookmark – kommer att (våga) fortsätta på egen hand eller likt Lind & Co välja att sälja för att bli en del av en koncern med en egen streamingtjänst och därigenom tillgång till mer data och högre ersättning per timme?
Förlag tillhörande Bonniers och Norstedts stod för 75 % av listplaceringarna på kvartalstopplistorna över de mest lyssnade ljudböckerna 2024.
Stödprenumeration. Boktugg Mini (från 10,42 kr/mån) ger tillgång till vissa premiumartiklar.