På Bokrean finns flera av höstens nyheter med. Även JB-gruppen har köpt in dem men överlämnar marknadsföring och prissättning till varje bokhandlare att besluta.
– Det är ett trovärdighetsproblem gentemot kunden som alldeles nyss köpte dessa titlar i julklapp till fullpris, säger Eva Svedberg, vd för JB-gruppen.
Som Boktugg tidigare berättat har Akademibokhandeln satsat stort på att marknadsföra flera av de titlar som var nyheter i höstas i sin rea-katalog. Exempelvis går det att köpa Alex Schulmans nya roman för 49 kr första dagen hos Akademibokhandeln. Samtidigt som den boken fanns med på topplistan över de 20 mest sålda böckerna både i december och januari. Andra exempel på ”locktitlar” är Kaninjägaren (Kepler), Kan man dö två gånger (GW Persson) och del 1 och 2 av Ferrantes bästäljande serie.
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!
– Vi (JB-gruppen) köper in dessa titlar, men vi har valt att inte marknadsföra dem centralt och varje butik prissätter dem själva, säger Eva Svedberg.
Hon och JB-gruppen är dock inte förtjusta i att titlar hamnar på rean redan fem-sex månader efter utgivning.
– Det är ett trovärdighetsproblem gentemot kunden som alldeles nyss köpte dessa titlar i julklapp till fullpris. Vad som sker med prisnivån för så brett kända titlar påverkar naturligtvis kundens uppfattning om vad man betalar för en ny bok som alla vill ha, säger Eva Svedberg och tillägger:
– Vi är med andra ord kluvna till höstnyheter i bokrean, men eftersom titlarna marknadsförs så hårt av andra aktörer kan inte JB-medlemmarna stå bredvid.
650 titlar i JB-gruppens Bokrean 2017-sortiment
JB-gruppen gör en reakatalog på 40 sidor som trycks i drygt 230 000 exemplar och även ligger på butikernas hemsidor för bläddring. Katalogen distribueras digitalt, i butik och via Posten och SDR enligt varje butiks egna önskemål.
– Vår centralt inköpta rea består av ca 650 titlar och utöver dessa titlar kryddar varje butik sin rea med egen lagerrensning och lokala titlar. Ett par av våra medlemmar rear enbart ur eget lager, men vi ser inget trendbrott som tyder på att fler skulle skippa den centrala rean.
Bokrean är fortsatt mycket viktig för JB-gruppens medlemmar och aktiviteten skapar en kundtillströmning som man knappast hade haft annars vid den här tiden på året.
– Det är också en fin möjlighet att visa upp övrigt sortiment i butiken för kunder som kanske inte har hittat till bokhandeln tidigare. Det är inte bara bokreaböcker som säljs under bokreans första dagar.
Hon menar att bokbranschen borde fundera över om man verkligen ska ha med höstens nyheter på bokrean. Dels för att det skapar ett beteende hos kunderna att vänta tills en nyhet kommer på rean, dels för att det också riskerar att påverka övriga rean negativt.
– Jag tycker att nyheter i rean tar fokus från det övriga reasortimentet som står bra på egna ben utan hjälp av nyheter bara vi återförsäljare tror på det själva. Bokrean är ett fantastiskt tillfälle att fynda riktigt bra böcker inom alla möjliga ämnesområden till mycket bra priser och det tycker jag att vi borde vara ännu bättre på att berätta för våra kunder, säger Eva Svedberg.
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!