Kreatörer – se era konton på Facebook, Tiktok & Co som rivningskontrakt

Förlag, författare och återförsäljare med konton i sociala medier bör se dessa som rivningskontrakt där de kan bli uppsagda med kort varsel. Det kan inte vara hubben för din närvaro på internet. Illustration: Dall-E. Prompt och redigering: Boktugg.

President Trump gav Tiktoks ägare ytterligare 75 dagar på sig att sälja till amerikanska företag. Samtidigt tvingade han Meta att släppa fram hatarna. Musk förstörde Twitter. Tre påminnelser om att alla i bokbranschen bör se sina konton på sociala medier som billiga rivningskontrakt.

Den senaste veckan har varit en väckarklocka för dem som inte vaknade redan när Elon Musk nedmonterade Twitter. Eller för all del inte noterat hur Facebook skrivit om spelreglerna flera gånger de senaste tio åren. Jag skrev ett Analysbrev om sociala medier vs hemsida redan för fyra år sedan.

Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!

Sociala medier har alltid varit utbytbara. Tidigare har det ofta handlat om att användarna dragit vidare till något nytt och mer spännande, ungefär som nattklubbar blir trendiga och sedan ute. Tidiga plattformar som Myspace och för all del många lokala.

“Playahead är tillsammans med Lunarstorm en av de ledande digitala mötesplatserna i Sverige med cirka en miljon medlemmar”, skrev sajten Hejaolika i mars 2007. Då hade Facebook varit tillgängligt för svenska användare i knappt ett halvår och var fortfarande en marginell företeelse.

Sedan dess har Facebook dominerat bland alla som var myndiga eller äldre 2007. Med viss konkurrens från Instagram (som likt Facebook ägs av Meta) och senare Snapchat.

Därefter kom Tiktok. Eller rättare sagt, hösten 2014 lanserades appen Musical.ly som tog barn världen över med storm. Den köptes sedan av Bytedance och blev Tiktok och resten är som vi brukar säga, historia.

För bokbranschen internationellt och även i viss mån svenska bokhandlare har Tiktok blivit synonymt med #booktok och drivit försäljningen av böcker och författarskap på ett sätt som knappast ens Facebook eller Instagram gjort.

Men i USA har misstänksamheten mot Tiktok växt på grund av den kinesiska statens inblandning, men säkerligen även påeldat av amerikanska konkurrenter som Meta. Ett förbud mot Tiktok har debatterats och stridits om i rätten tills det slutligen trädde i kraft i söndags. Då släcktes appen ner för 170 miljoner amerikanska användare. Tolv timmar senare var den tillbaka.

President Trump tänker nu göra en deal och på 75 dagar tvinga kineserna att sälja hela eller halva den amerikanska verksamheten till ett amerikanskt bolag. Kanske största synliga sponsor, Elon Musk eftersom Mark Zuckerbergs Meta knappast tillåts göra ett enda uppköp till av konkurrensmyndigheterna som helst vill bryta upp sociala mediejätten.

Samtidigt försöker Meta blidka Trump genom att slopa stora delar av sin moderering och låta fler hatare få uttrycka sitt hat fritt på plattformen. Även om vi alla sett hur deras automatiska AI-system flaggar helt oskyldiga inlägg är det knappast en bra lösning att skära ner på granskningen. Tvärtom. Författaren Lars Wilderäng skriver att Facebook fortsätter göra sig irrelevant och påminner om att ingen plattform lever för evigt.

Så vad är slutsatsen för bokbranschen?

Jo, att alltid se på sina konton i sociala medier inte bara som hyreslägenheter utan som väldigt billiga rivningskontrakt. Twitter (numera omdöpt till X), Facebook och Instagram har alla visat hur spelregler kan förändras över en natt när algoritmer justeras. Dessutom hur en genomgående usel support och godtycklig hantering av anmälningar kan leda till att du blir avstängd och ditt konto plockas bort.

Youtube har historiskt varit en mer stabil plattform, även om de efter Tiktoks framgångar precis som Meta sneglat mot videos i kortform och stående format. Men man ska komma ihåg att även Youtube ger dig en form av rivningskontrakt.

Så vad ska man då göra som kreatör, förlag eller återförsäljare?

Jo, man ska se till att man har en närvaro på internet som man äger. På en egen domän så att du kontrollerar både din webbplats och din epost. Det är mycket mer jobb eftersom du då behöver hitta en bra teknisk plattform för sajten (exempelvis WordPress) och för eposten (exempelvis Google eller Microsoft). Det är inte gratis, tvärtom är din månadsavgift en garanti för att du kan få den support som sociala medieplattformar sällan ger.

Om du förlitar dig på bara Tiktok, Instagram eller Facebook idag så finns det inget att vänta på. Skaffa dig en enkel sajt omedelbart. Du kan inte bygga din verksamhet på ett rivningskontrakt utan uppsägningstid.

Tipset är istället att du på sajten gör en samlingssida med länkar till de övriga plattformar du använder. För ett förlag eller en författare blir det precis som att man länkar till olika återförsäljare för sina böcker.

Jobbar du i bokbranschen? Läs Analysbrevet och prenumerera!

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

C N Persson med ny urban fantasy

Anton är lyckligt nyförälskad i flickvännen Nora. Men varför dras hans ögon då mot Sandy gång på gång? Han är inte intresserad av henne. Inte egentligen …