Taylor Swift tar en oväntad väg med lanseringen av sin nya bok Taylor Swift | The Eras Tour Book. Istället för att samarbeta med ett traditionellt bokförlag släpps boken exklusivt via den amerikanska detaljhandelskedjan Target.
Premiären sker på Black Friday, den 29 november 2024, i Target-butiker, följt av onlineförsäljning från 30 november. Boken ges ut på eget förlag: Swifts nya imprint – Taylor Swift Publications.
Stödprenumeration. Boktugg Mini (från 10,42 kr/mån) ger tillgång till vissa premiumartiklar.
Boken, som kostar 39,99 dollar, är en rikt illustrerad hyllning till Swifts succéturné The Eras Tour. På 256 sidor samlas över 500 bilder, inklusive unika bakom kulisserna-bilder, repetitionstillfällen och skisser av scenkläder och rekvisita. Dessutom innehåller boken personliga reflektioner och anteckningar från Taylor Swift själv.
”Det här är den officiella tillbakablicken på den mest fantastiska turnén i mitt liv,” säger Swift i ett uttalande.
Albumet ”The Tortured Poets Department: The Anthology”, tidigare endast digitalt, släpps nu på CD (17,99 dollar) och vinyl (59,99 dollar) exklusivt hos Target samtidigt som boken.
Det faktum att boken inte släpps genom ett etablerat förlag är en markant förändring för den annars förlagsstyrda bokbranschen. Genom samarbetet med Target (som har 2000 butiker) stärker Swift sin kontroll över distributionen och når direkt ut till sina lojala fans – en strategi som tidigare visat sig framgångsrik med hennes album.
Den exklusiva boklanseringen är ytterligare ett exempel på hur Taylor Swift fortsätter att omdefiniera traditionella affärsmodeller, både inom musik och nu även inom litteratur.
För att sätta det i perspektiv: Prins Harrys bok Spare som släpptes i början av 2023 slog rekord för biografier och sålde 1,43 miljoner exemplar första dagen (inräknat förhandsbeställningar) av den engelska utgåvan i USA, Storbritannien och Kanada. Popstjärnan Britney Spears, som en gång i tiden möjligen var lika stor som Taylor Swift är nu, sålde 1,1 miljoner exemplar av sin bok The Woman in Me första veckan.
Frågan är om Taylor Swifts fans kommer att hjälpa krossa alla tidigare försäljningsrekord om tre veckor? Och göra henne till den bästsäljande egenutgivaren i världen genom tiderna. Och det utan att använda Amazon som istället får hålla till godo med ett dussin inofficiella böcker om Swift och touren.
Förra året meddelade Random House Children’s Books, att ”Taylor Swift: A Little Golden Book Biography” blivit ”den snabbast säljande Little Golden Book” sedan serien lanserades för över åtta decennier sedan. Då hade den sålt 1 miljon exemplar på sju månader. Av en barnbok på 24 sidor.
Enligt uppgift kommer Taylor Swift att sälja de internationella rättigheterna till lokala förlag i varje land istället för att själv ge ut boken på flera språk. Något som annars vore fullt möjligt ifall hon väljer att fokusera på ehandel.
En annan fråga är förstås ifall boken i ett senare skede blir tillgänglig för den vanliga bokhandeln i USA. Än så länge sägs den inte ens ha fått ett ISBN-nummer.
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!