Norstedts och Rabén & Sjögren tecknar avtal med startupen Signal Signal, som bevakar poddar, Youtube, radio och tv. Med ny teknik omvandlas tal till text som sedan analyseras och ger svar på vilka böcker och författare det pratas om.
Signal signal är en ett år gammal startup som utvecklat en teknik som samlar in ljud och omvandlar innehållet från tal till text och kan därefter analysera innehållet.
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!
– Vi vill bevaka genomslaget för våra böcker och upphovspersoner även i nya medier. Influencers och poddar är en central del av dagens medielandskap, det har känts haltande att inte kunna bevaka dem ordentligt. Så jag fick en wow-känsla när vi testade Signal signals tjänst, säger Olle Lidbom kommunikationschef på förlagsgruppen.
Signal Signal samlar varje dag automatiskt upp hundratals timmar ljud från olika kanaler. Det ger förlaget betydligt mer data att analysera för att förstå övergripande trender och ge djupare insikt i bokutgivningen. Bland företagets kunder finns sedan tidigare Bauer Media, Microsoft, Malmö Stad, Max Hamburgare och Postkodlotteriet.
Nyfiken på nya boksläpp? Kolla in aktuella nya böcker!
– Vi har koll på allt som sägs i media och kan ge en blixtsnabb analys av enorma mängder data från podcasts, radio, TV och Youtube – och allt sker digitalt, säger Tor Rauden Källstigen, medgrundare och VD på Signal Signal, i ett pressmeddelande.
Media samlas in genom en unik indexerare, som sedan skickar innehållet för tal-till-text-analys. Därefter kan de presentera slutsatser om övergripande trender och ge djupare insikt i enorma mängder data.
Marknadsföringen förändras genom digitaliseringen, influencers får allt större betydelse. Boktugg har tidigare berättat om hur Bokfabriken gjort ett samarbete med Misslissibel. Även Norstedts har jobbat med influencers och det är en anledning till att man nu vill kunna mäta hela det nya medialandskapet där det dagligen produceras mängder av video och pod.
– Vi har gjort flera samarbeten med influencers, senast vid lanseringen av Harry Potter och det fördömda barnet i höstas, säger Olle Lidbom till Boktugg.
Bilden: Influencers får allt större betydelse för lansering av nya produkter. Foto: Fotolia.