Författaren och förläggaren Lukas Adamsson har en läskig teori om varför Halloween-firande, True-crime dokumentärer, spökjaktsprogram och spänningslitteratur fått ett sådant uppsving de senaste åren.
Det är Halloween-tider och dags att skrämmas.
Vi ordnar med nedsläckta spökhus och Freddy Krueger-masker, så att vi kan låtsas vara rädda för varandra.
För visst är det vad vi gör? Låtsas. Tillåter oss att uppleva rysningarna, pulsen, adrenalinpåslaget, under kontrollerade omständigheter.
Jag har en läskig teori om varför Halloween-firande, True-crime dokumentärer, spökjaktsprogram och spänningslitteratur fått ett sådant uppsving de senaste åren.
Nämligen att den riktiga världen upplevs så mörk och skrämmande, att det är en befrielse att låtsas.
För vore det inte underbart om det enda vi behövde vara rädda för var spöken och seriemördare, i stället för krig, gängkriminalitet och våld i hemmet?
På tal om, tror jag även att feelgood-genrens enorma uppsving under de senaste åren springer från samma grund, inte minst då ett utmärkande kännetecken för de flesta feelgood-böcker är en tragedi eller ett problem som måste hanteras.
En underbar, charmig mormor som går bort och lämnar efter sig ett ruckel till hus, eller ett pucko till livspartner som lämnar oss, så att vi får den bitterljuva uppgiften att, utan bestående trauman eller depression, gå vidare och försöka hitta kärleken på nytt.
Stödprenumeration. Boktugg Mini (från 10,42 kr/mån) ger tillgång till vissa premiumartiklar.
Vi är villiga att låtsas och leva oss in i dessa problem, speciellt om de kan distrahera från den ensamhet, vilsenhet och psykiska ohälsa som allt fler lider av i samhället.
Genrelitteraturen, inte minst spänning och feelgood, anses ofta vara mindre värd. Sägs konsumeras bara för konsumtionens skull, som tidsfördriv.
Jag menar att det inte stämmer: att det kanske är precis tvärtom. Att vi, genom att låsas, inte bara överlever, utan också bearbetar, den läskiga verklighet som många av oss lever i.
Om gästbloggaren:
Lukas Adamsson är författare och har bland annat skrivit Handlöst fall tillsammans med Sofia Löfgren, som han även driver Adamsson Löfgren Bokförlag tillsammans med. I januari släpper han första boken i en ny spänningsserie – Wes Walters.
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!