Fenix lyfter – ska förena Booktok och förlagsvärlden

Ulrika Caperius på Bonnier Carlsen och Booktok-influencern Jasmine Darban jobbar tillsammans med imprintet Fenix. Bild: Caroline Andersson/Christina Kihlström

Förlagen hamnar ofta snett när de försöker nå läsarna på Booktok. Det säger Sveriges största Booktok-influencer Jasmine Darban som i samarbete med Bonnier Carlsen lanserar imprintet Fenix. Fokus är på att ge ut böcker för unga vuxna och nya vuxna, och att bli en del av den levande diskussion av böcker som pågår på sociala medier.

Jasmine Darban är en av Sveriges största booktok-influencers och har blivit en central röst inom booktok-communityt på Tiktok, där hon delar boktips, recensioner och diskussioner kring litteratur, särskilt inom genrer som fantasy och romance. Hennes videor, som ofta lyfter känslomässigt starka berättelser, har fått över 1,5 miljoner likes.

För att läsa just denna artikel krävs någon av dessa prenumerationer:

Logga in eller Prenumerera.

Christina Kihlström

Christina Kihlström

Christina Kihlström frilansar som journalist och skribent.

christina.kihlstrom@gmail.com

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

Sten Velander med en ny humoristisk spänningsroman

Henry har accepterat att tiden som bårhusansvarig är över. Rastlösheten är påtaglig och han är redo för nya utmaningar i livet. Att hantera döda känns som en trygghet och då är valet av sysselsättning självklart.