Bokförsäljningen, räknat i kronor, ökade med 1,5 procent till 1,22 miljarder kronor under tredje kvartalet 2024 jämfört med samma period förra året. Försäljningen av tryckta böcker minskade dock och på helåret är marknaden fortfarande -0,2 procent.
Idag släpptes Bokförsäljningsstatistiken, som publiceras av Svenska Förläggareföreningen och Svenska Bokhandlareföreningen, för tredje kvartalet 2024. Den totala försäljningen på 1,22 miljarder kronor var det högsta försäljningsvärdet för ett tredje kvartal de senaste sex åren.
Stödprenumeration. Boktugg Mini (från 10,42 kr/mån) ger tillgång till vissa premiumartiklar.
Men om vi tar med i beräkningen att inflationen i Sverige varit 8,4 respektive 8,5 procent under 2022 och 2023 och tittar på hur bokförsäljningen utvecklades de åren under jan-sep (-1,6 respektive 2,0 procent) så inser vi förstås att bokmarknaden som helhet har minskat. För jan-sep 2024 ligger vi just nu -0,2 procent.
För den som vill ha en snap shot över utvecklingen och en påminnelse om vilka kanaler som växer och krymper så kan man studera denna graf som visar de olika försäljningskanalernas andel av den totala försäljningen (kronor) under jan-sep för respektive år. Kom dock ihåg att det fjärde kvartalet normalt är starkare för fysisk bokhandel.
Som vanligt ställer vi oss inte frågan om utan när streamingtjänsterna är den största försäljningskanalen. Där kan det även vara värt att påpeka ljudbokens totala dominans. Även om eboken ökade mest procentuellt 8,3 jämfört med 8,2 procent under jan-sep så utgjorde den endast 7,5 procent av konsumtionen räknat i strömningar. Då har vi räknat bort utländska titlar och okända format där det är osäkert ifall det är eböcker eller ljudböcker i statistiken.
Läsning och lyssning i streamingtjänsterna har legat nästan still de senaste åren efter tidigare explosionsartad tillväxt. Delvis ett resultat av nya abonnemangsformer som sätter tak på lyssningen, men kanske även konkurrens från andra medier som poddar, youtube och sociala medier.
Men hittills i år så har vi 33,8 miljoner strömmade digitala böcker jämfört med 15,7 miljoner sålda tryckta böcker.
Den tryckta bokens nedgång har vi förstås märkt av. Men även här är det nyttigt att dra ut tidslinjen och det finns en grafik som visar att var sjätte bok som såldes jan-sep 2021 har förblivit osåld i år. Det är 3,1 miljoner färre sålda pappersböcker på tre år.
Låt oss dra höjdpunkterna i rapporten så som de presenteras av föreningen:
Förskjutningen från tryckta till digitala format fortsatte. Omsättningen i de digitala abonnemangstjänsterna ökade med 5,1 procent eller 21 miljoner kronor. Det var den näst största försäljningskanalen med en marknadsandel på 35,1 procent, 1,3 procentenheter mer än föregående år. Lika stort var tappet i marknadsandel hos den största kanalen Internetbokhandeln, i rapporten sammanslagen med bokklubbar, som stod för 38,9 procent av marknaden. Kanalens omsättning minskade med 1,7 procent eller nio miljoner kronor. Minskningen var mindre än under årets två första kvartal. Försäljningen i Fysisk bokhandel ökade med 1,9 procent eller 5 miljoner kronor. Fysiskbokhandel stod för 22,6 procent av marknaden, en ökning med 0,2 procentenheter från föregående år. Omsättningen i Dagligvaruhandeln, den minsta försäljningskanalen på marknaden, var oförändrad. Det gäller även kanalens marknadsandel på 3,4 procent.
Försäljningen av tryckta böcker minskade med 0,5 procent eller 4 miljoner kronor under det tredje kvartalet. Räknat i antal sålda exemplar minskade de tryckta böckerna med 1,2 procent eller cirka 60 000 exemplar. Totalt såldes det 5 miljoner tryckta böcker under det tredje kvartalet.
Antalet strömningar av digitala böcker i abonnemangstjänsterna ökade med 5,7 procent, till 12 miljoner strömningar.
Barn- och ungdomslitteratur ökade mest (+11,3 procent). De stod för 14 procent av marknaden och omsatte 167 miljoner kronor, uppvisade den största tillväxten och ökade med . Deckare och spänning var den största genren med en omsättning på 249 miljoner kronor, en ökning med 2,5 procent. Också övrig Skönlitteratur ökade, med 7,8 procent. Den totala försäljningen av Facklitteratur minskade med 9,5 procent. Utländsk litteratur minskade med 1,7 procent.
Under det tredje kvartalet var De fenomenala fruntimren på Grand Hotel av Ruth Kvarnström-Jones det mest sålda verket i Sverige, alla format sammanräknade. Det mest sålda facklitterära verket var Han ägde mig av Carola Jansson och Leone Milton. Det mest sålda barn- och ungdomsverket var Musse och Helium. Den låsta portalen av Camilla Brinck.
I rapporten redovisas även ackumulerad statistik för årets tre första kvartal på kanal-, format- och genrenivå. I försäljningsvärde har marknaden minskat med 0,2 procent jämfört med samma period föregående år. Det har sålts 6,4 procent färre tryckta böcker och antalet strömningar har ökat med 2,2 procent.
Stödprenumeration. Boktugg Mini (från 10,42 kr/mån) ger tillgång till vissa premiumartiklar.