Olle Lidbom är kommunikationschef på Norstedts förlagsgrupp på dagarna. Ägnar en del luncher åt att spela in Mediepodden. På sin lediga tid har han nu skrivit en bok som granskar spelet bakom Stockholms Stads Skolplattform. Den ges ut på förlaget Fri Tanke.
– Jobbet som kommunikationschef är viktigast, men jag har alltid haft sidoprojekt. Jag tycker det är kul att skriva och här hade jag en unik ingång och story. Så jag frågade min dåvarande chef Eva Gedin om det var okej att jag skrev den här boken och hon gav tummen upp, säger Olle Lidbom.
Stödprenumeration. Boktugg Mini (från 10,42 kr/mån) ger tillgång till vissa premiumartiklar.
Skolplattformen: En sann historia om miljarder, konsulter, föräldrar och barn släpptes 21 augusti på Fri Tanke förlag – inte Norstedts.
– Jag ville inte ge boken ut på samma förlag som jag jobbar för. Det hade varit extra svårt med min roll, att arbetsleda kommunikatörer som skulle jobba med min bok. Dessutom tror jag inte den platsar på Norstedts lista, det är inte riktigt den typ av böcker vi ger ut, säger Olle Lidbom.
Agent fick pitcha boken till andra förlag
För att inte hans egna relationer med andra förlag (Olle dessutom sitter i styrelsen för Förläggareföreningen sedan i våras) skulle påverka valde han medvetet att använda en agent, Leo Lagercrantz, som bland annat företräder Diamant Salihu (författare till flera granskande reportageböcker) och Faysa Idle som skrivit Ett ord för blod.
– Leo gjorde hela införsäljningen och det blev faktiskt lite budgivning mellan ett par förlag till slut, säger Olle.
Redan för fem år sedan kom han ut med boken 101 händelser som förändrade Mediesverige som var en naturlig del av hans bakgrund som journalist och medieanalytiker. Som ett sidoknäck driver han för övrigt Mediepodden tillsammans med Emanuel Karlsten, där de nu spelar in ett avsnitt i veckan.
– Det gör jag på lunchen, precis som en del intervjuer till boken, säger Olle.
Den nya boken är dock en betydligt mer komplicerad historia att skriva än den förra.
– Det var 101 stora händelser som fick ungefär två sidor vardera i boken. Jag kunde skriva dem var för sig och sedan organisera dem. Det var enklare. Den nya boken är en sammanhängande historia som bygger på nästan hundra intervjuer, mängder av dokument, fakturor och protokoll som jag begärt ut, säger Olle.
Skolplattformen – som en såpopera
Följetongen om Skolplattformen har kunnat följas i media, kanske framför allt bland stockholmare. I korthet var det Stockholms stad som 2011 beslutade att de skulle bygga ett IT-system i världsklass för lärare, elever och vårdnadshavare som skulle klara av allt som skolan behövde: från scheman och frånvarorapportering till betyg och antagningar samt allt däremellan.
– Sen går det mesta åt helvete fram till lanseringen 2018. Det blir försenat och dyrare än planerat. Det är strider med konsulter och strider internt. Lanseringen blir startskottet för ett nytt kaos då plattformen är full av säkerhetshål och dessutom driver den alla till vansinne eftersom den är så svår att använda, säger Olle Lidbom.
Plattformen var inte mobilanpassad och till slut tröttnade några frustrerade föräldrar och byggde under ett jullov en egen bättre variant. Stockholms stad svarade med polisanmälningar och försökte med alla medel stoppa dem som försökt hjälpa till.
– Det är en David mot Goliat-berättelse och resten är som en absurd komedi.
Nästan samtidigt som boken nu lanseras så har Stockholms stad beslutat att skrota hela Skolplattformen som kostat minst 1,3 miljarder kronor. Det är bara summan av alla fakturor, ej inräknat alla arbetstimmar som lagts av stadens anställda. Man ersätter den istället med inköpta system.
Så vad var det som gick snett?
– Till att börja med så är IT-system för skolan komplexa. De består av många olika delar och en del bygger på gamla system från 1980-talet så det finns en teknikskuld. Dessutom är de integrerade mot andra system som exempelvis Skatteverket. Det stora felet var att Stockholms stad ville bygga ett jättesystem som skulle klara alla behov som finns från förskolan till gymnasiet.
Trots alla duktiga svenska IT-utvecklare
Han pekar även på det faktum att Stockholm inför upphandlingen gjorde få intervjuer med de som skulle använda systemet: lärare, elever och vårdnadshavare.
– Det fanns ingen verklighetsförankring. Det är ju inte så att Sverige är dåliga på IT-utveckling heller. Tvärtom, vi har internationella jättar som Spotify, Klarna och Zettle som klarat av att bygga rätt komplexa system. Sverige ses som ett raketland inom IT, säger Olle Lidbom.
En faktor, som i många andra kommunala och statliga IT-misslyckanden, är Lagen om offentlig upphandling. Det är svårt att skriva upphandlingar i allmänhet och av komplexa IT-system i synnerhet.
– Stockholms stad gör flera fel i upphandlingsfasen. Bland annat upphandlar man olika delar utan att ställa krav på integrationen mellan dem, att se till att systemen kan prata med varandra. Det är dömt att bli dyrt.
Med tanke på att han driver Mediepodden och dessutom jobbar för Storytelägda Norstedts och sett hur även en del dokumentärer blivit framgångsrika som ljud blir frågan given: Varför skriva en bok och inte göra en poddserie om Skolplattformen?
– Historien passar bra i bokform och den kommer även som ljudbok. Det finns något beständigt i en bok och genomslaget blir större på grund av att det är en bok än om det varit en podd. Dessutom är jag intresserad av att bli bättre på att skriva, gestalta miljöer och personer så att det blir mer levande, säger Olle Lidbom och tillägger:
– Jag har försökt lägga ribban högre och skriva en bladvändare den här gången. En av mina förebilder som jag faktiskt använde när jag pitchade in projektet är Michael Lewis. Han är bra på att hitta kul karaktärer och skicklig på att få läsaren att verkligen känna med dem, som i boken Flash Boys om trading på Wall Street.
Många förebilder inom reportageböcker
Bland andra förebilder inom dramatiseringen av verkliga händelser i bokform nämner han Killers of the Flower Moon av David Grann som filmatiserats med Leonardo DiCaprio, Robert De Niro och Lily Gladstone i huvudrollerna.
– David Grann skriver även i The New Yorker. En annan bok som inspirerat mig stilmässigt är Smärtans imperium av Patrick Radden Keefe om familjen Sackler som blev rika på Oxycontin och bidrog till opiodkrisen. Även Åsne Seierstad är en sådan skicklig författare när det gäller fackböcker som ger en nästan skönlitterär känsla trots att det är reportage, säger Olle Lidbom.
Vad blir nästa bokprojekt? Du har berättat att du läser allt som skrivs om familjen Murdoch och deras imperium i mediabranschen.
– Jag tänkte mig nog inte ett så stort projekt direkt inpå Skolplattformen. Men jag har en idé om att skriva om vår relation till skärmar och skildra det som kultur och medieform snarare än Anders Hansen-perspektivet. Tänk Ålevangeliet, fast om skärmar, säger Olle och utvecklar det:
– Jag växte själv upp utan tv eftersom mina föräldrar var en del av den gröna vågen och som ansåg att man fick fyrkantiga ögon av att titta på tv. Men nu ser jag mina barn scrolla i timmar på Tiktok och mina föräldrar har nog blivit lika beroende av tv och sociala medier. Det finns något i den kulturen att utforska.
Mycket IT i bokbranschen
Så om vi återvänder till bokbranschen och drar parallellet till IT-plattformar och mediabranschen. Kan vi lära något av Stockholms stads misslyckande?
– Bokbranschen är faktiskt väldigt IT-tung, det är inte alla som förstår det. Hela vägen från inkommande manus till lager, tryck och royaltysystem så är vi beroende av fungerande IT-system. Vi hade en interim IT-chef från resebranschen som blev väldigt överraskad över hur mycket IT vi använde i verksamheten.
Han lyfter också fram det faktum att Norstedts och Bonniers samarbetar om IT-plattformen Mockingbird som något positivt. Bokinfo (som ägs av Bonnierförlagen, Förlagssystem, Natur & Kultur och Norstedts Förlagsgrupp) fungerar som ett nav för metadata om böcker, även på den digitala sidan.
Red:s anm: Som Boktugg berättat tidigare återstår det dock en del jobb med att få in samtliga förlags digitala titlar för att Bokinfo ska vara lika komplett där som på pappersböcker.
Om du jämför mediabranschen och bokbranschen, ligger vi efter i digitaliseringsresan?
– Jag skulle säga tvärtom: att mediebranschen börjar hinna ifatt bokbranschen, exempelvis när det gäller att ta betalt för sitt innehåll. Bokbranschen har aldrig försökt annonsfinansiera eller ge bort innehållet gratis som tidningarna gjorde när internet slog igenom. Jag kom in i bokbranschen för nio år sedan och blev överraskad av hur digitalt det var redan då. Även om två tredjedelar av intäkterna kommer från pappersböcker så är en tredjedel streaming och vi har en stor andel ehandel, säger Olle Lidbom.
Bokmässan i Göteborg är en månad bort. Då kommer kommunikationschef Lidbom, som brukar jobba i Norstedts förlagsgrupps monter, även att ha en ny bok ute.
– Under mässan kommer jag att jobba för Norstedts och Rabén & Sjögren. Jag har några smågrejer med min bok, ska prata och signera i Fri Tankes monter. Det är många lärare på plats som säkert är intresserade av boken. Den berör ju faktiskt långt fler än bara stockholmare. Upphandlingar av IT-system inom offentlig sektor påverkar oss alla, säger Olle Lidbom.
Återstår att se om Olle Lidboms berättelse Skolplattformen landar i en filmatisering till slut, likt många av förebilden Michael Lewis böcker.
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!