Readioo lanserar ”den ultimata ljudboken”

Readioos grundare och vd Inga Li. Bild: Pressbild

Den ultimata ljudboken, så presenterar Inga Li sitt företag Readioos affärsidé. Med en hårdvara i form av en penna kan läsare dutta på fysiska böcker och få beskrivet i ljud vad man trycker på, oavsett om det är text eller bilder.

I september lanseras Readioos första produkter, Readioo 1.0 och fysiska böcker som kan läsas av hårdvaran.

– Vår teknik fungerar på så sätt att vi lägger osynliga mini-QR-koder på digitala filer som man sedan trycker ut. Vi samarbetar med förlag som lägger upp digitala filer av deras verk på vår plattform och när vi integrerat dem får de en ny tryckfil att skicka till tryckeriet. Vårt mål är så klart att alla böcker i framtiden ska kunna prata, säger grundare och vd Inga Li.

Hon lämnade sin karriär i finansbranschen för att göra något som känns meningsfullt och givande. Hon och hennes man sålde lägenheten och bilen för att få pengar till den första prototypen och har senare också fått in kapital från investeringsänglar.

– Vi ser oss som nästa generations ljudböcker. Man skulle kunna säga att vår produkt är ett Storytel man kan hålla i handen. Vi kommer delta på Bokmässan i Göteborg i september och passande nog har de placerat vår monter bredvid Storytels.

En målgrupp för Readioo är barn som ska lära sig läsa. De kan dutta med pennan på ett ord eller en bild och höra hur det uttalas. Hur många gånger man vill och helt i sin egen takt. En annan stor målgrupp är personer som vill lära sig ett nytt språk och personer med dyslexi eller som har svårigheter att läsa oavsett orsak. Men, säger Inga Li, Readioo är primärt ett verktyg för den breda massan, för alla som vill göra läsningen mer engagerande.

– Jag vet hur viktig språkutveckling är, inte bara för barn och invandrare. Men för att skapa en svensk språkmiljö i hemmet för personer som inte har svenska som modersmål krävs att man tittar på tv eller andra skärmar. Det här är ett bra alternativ.

De första böckerna som släpps är barnböcker som Readioo själva skapat med egna resurser där Readioos bifirma Ny Värld Förlag står som utgivare. Utöver böckerna kommer Readioo även lansera ett pussel och två tavlor med alfabetet och färg och form. Tavlorna är framtagna speciellt med förskolor i åtanke, Readioo har redan ett pilotprogram med en kommun och har skrivit på avtal med en annan som är intresserade av att använda produkterna i förskolor.

– Vi har tagit fram produkter som fungerar både som läromedel och leksaker. Vi har till exempel ett sifferpussel som låter barn leka, läsa och lära.

Inga Li flyttade till Sverige från Kina för åtta år sedan och började lära sig svenska från dag ett. Hon visste att hon ville stanna i Sverige och hur viktigt det därför var att lära sig svenska. Hon hade önskat att den här produkten funnits då.

– När jag lärde mig svenska fick jag bland annat cd-skivor för att lyssna på böckerna. Den första utmaningen var att hitta en dator som kunde spela cd-skivor, eller att logga in på en viss hemsida. Sedan fick man följa processen: kapitel 1, mening 1. ”Trevligt att träffas. Jag heter …”

Liknande produkter som Readioos finns, till exempel i Tyskland, men inte i Sverige. Troligen för att det svenska språket inte är särskilt stort i världen. Det kostar för mycket att ta fram en produkt för en mindre marknad. Readioo är tänkt att vara en plattform för hela bokbranschen, i stället för att varje förlag tar fram sin egen produkt, och då blir marknaden tillräckligt stor.

– Då kan vi skapa något ännu större, expandera till Danmark, Finland och fler länder. Det finns så många språk och vi vill att inte endast att de stora språken får tillgång till den här produkten utan även de mindre.

Ungefär tio personer arbetar i gruppen som tar fram Readioos produkter, fyra av dem på heltid.

Inga Li har naturligtvis testat produkterna på de egna barnen. Den yngsta, 26 månader ung vid debuten som produkttestare, lärde sig snabbt hur det funkade och hittade efter ett par dagar ett favoritord: pepparkaksgubbe. Inte det lättaste ordet för en tvååring.

Jobbar du i bokbranschen? Läs Analysbrevet och prenumerera!

Christina Kihlström

Christina Kihlström

Christina Kihlström frilansar som journalist och skribent.

christina.kihlstrom@gmail.com

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

Relaterade nyheter