Akademibokhandeln satsar på skrivfrämjande riktat till barn. Med initiativet Vässa pennan hoppas man få fler barn att hitta skrivglädje och utveckla sin förmåga att uttrycka sig. En logisk satsning i linje med non-books.
Akademibokhandeln har under lång tid arbetat med läsfrämjande insatser mot barn, till exempel Läsborgarmärket. Nu adderas även aktiviteter för att bidra till skrivfrämjande. Vässa pennan, som det övergripande initiativet heter, kommer att inkludera flera olika satsningar mot barn i olika åldrar, skriver bolaget i ett pressmeddelande.
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!
Under 2024 kommer satsningar mot åldersgrupperna 6–9 och 12–15 år att genomföras. Satsningen mot 6-9-åringar lanseras hösten 2024 och innefattar en skrivutmaning som barnen kan delta i. Den senare, satsningen mot högstadieelever, kommer att presenteras i samarbete med Novellix måndag 3 juni. Under 2025 planeras ytterligare en satsning mot 9–12-åringar.
Akademibokhandeln ser Vässa pennan som ett sätt att bidra till en positiv samhällsutveckling.
– Precis som läsförmåga är också förmågan att uttrycka sig en grundläggande förutsättning för att kunna delta i och upprätthålla ett demokratiskt samhälle. Vi vill dra vårt strå till stacken och göra skillnad. Om vi kan hjälpa några barn att hitta skrivglädje är det värt det, säger Cecilia Oseroff, hållbarhetsansvarig och kategorichef på Akademibokhandeln och Bokusgruppen, i ett pressmeddelande.
Utöver dessa satsningar, som riktar sig mot barn och unga, har Akademibokhandeln också genomfört ett antal skrivarkurser riktade mot vuxna. Ambitionen är att med tiden utöka även det initiativet.
Boktuggs analys
En satsning på att få sina kunder att skriva (eller fånga upp de som redan gör det) är helt logisk med tanke på att marginalen på skrivprodukter är högre än på böcker. Ingen köper lika mycket anteckningsböcker som den som drömmer om att bli författare.
Men det är också taktiskt rätt ur andra perspektiv. Den fysiska bokhandelns fördel är ju att genomföra evenemang som bygger på en fysisk närvaro. I pressmeddelandet nämns skrivarkurser riktade till vuxna där bokhandeln blir en trovärdig mötesplats.
Man kan också tänka sig att det blir ett sätt att faktiskt kunna arvodera författare som ju ofta anlitas som kursledare. Även om det bara är en föreläsning med några korta övningar är det lättare att ta mer betalt för det än en traditionell författarkväll.
Novelltävlingar är alltid populärt eftersom tröskeln för att skriva en kort berättelse är så mycket lägre än för att skriva en lång berättelse, exempelvis ett bokmanus. Här finns självklart stora möjligheter även ur ett lokalt perspektiv genom att söka samarbete med exempelvis den lokala tidningen för att genomföra en novelltävling.
Det blir intressant att se hur långt Akademibokhandeln kommer att ta sin satsning, om det stannar på en central nivå med färdiga koncept eller om man släpper lös de lokala handlarna att ta egna initiativ. Om inte kanske franchisetagarna går före?
För några veckor sedan marknadsförde för övrigt Akademibokhandeln Hansa i Malmö ett event som pushade något mer än bara böcker i butik: “Tillsammans med författaren Helena Kubicek Boye bjuder vi in till en trevlig eftermiddag med information om vår egen ljudbokstjänst – Bokus Play. Vi hjälper dig att komma igång med lyssnandet, pratar böcker och inläsning.”
Jobbar du i bokbranschen? Läs Analysbrevet och prenumerera!