Rakutenägda Kobo vill etablera sig på allvar i Norden. Uppdraget går till en veteran inom digitala böcker: Magnus Nytell, senast på Nextory men tidigare många år inom Bonnierförlagen.
Nytell har alltså anlitats av Rakuten Kobos Publisher Relations Team för att etablera Kobo ordentligt i Norden. Han slutade på Nextory i vintras.
Stödprenumeration. Boktugg Mini (från 10,42 kr/mån) ger tillgång till vissa premiumartiklar.
– Jag hade fem superroliga och för mig annorlunda år hos Nextory. Men allt har sin tid och nu räckte det. Jag önskar Nextory allt väl, säger Magnus Nytell i ett pressmeddelande.
Magnus Nytell har jobbat länge i bokbranschen; förlagschef för några av Bonnierförlagens förlag som Forum och Bonnier Carlsen. Därefter byggde han upp den digitala utgivningen på Bonniers. För ca fem år sedan lockade Nextorys VD, Shadi Bitar, över honom till en mer entreprenöriell värld. Där har han sett till att Nextory nu finns på tio marknader.
Rakuten Kobo är ett globalt företag med basen i Kanada. De har framförallt gjort sig kända för sin satsning på högkvalitativa läsplattor som är väletablerade på många marknader. Dock inte i Norden.
– Jag har haft en öppen inställning till att jobba vidare inom bokbranschen, så jag startade eget och fått många förfrågningar. Både från folk i branschen – och företag som inte finns i branschen men gärna vill ta sig in. Det är många som älskar böcker!
Men nu blir det en rejäl satsning tillsammans med Kobo. Kobo är ett kanadensiskt bolag som var tidigt ute med läsplattor och var den enda egentliga konkurrenten till Amazon på den nordamerikanska marknaden. Efter några år började man expandera även utanför Nordamerika.
Kobo driver idag verksamhet i 47 länder. Förutom att sälja läsplattor, oftast via en lokal samarbetspartner, säljer företaget e- och ljudböcker, även i prenumerationsform. Kobo ägs av japanska Rakuten och har resurser att lyckas.
– Jag har alltid gillat Kobo. Om Amazon var den elaka amerikanska återförsäljaren, så var Kobo den schyssta kanadensiska dito med den karismatiske VDn Michael Tamblyn. Så när de hörde av sig så var jag väldigt positiv. Jag visste att de hade gjort en s k “soft-launch” och fått igång tjänsten, men att de på långa vägar inte var färdiga så. Jag tror personligen att Kobo kan bidra på många sätt, t ex genom att göra e-boken mer attraktiv. Det finns ett antal länder som t ex Nederländerna och Tyskland, där Kobo är väldigt framgångsrika – med ett tydligt fokus på e-boken, säger Magnus Nytell i ett pressmeddelande.
Traditionellt har Kobos etableringar byggt på samarbeten med lokala aktörer. Magnus Nytell tänker att Kobo i Norden framför allt ska kunna jobba med eboken.
– Jag tror att förlagen vill att eboken ska ta fart som komplement till ljudboken. Och det är ju ingen som verkligen tagit tag i och drivit ebokens utveckling i Sverige, säger Magnus Nytell till Boktugg.
Och den färgskärm som Kobo just nu lanserar?
– Det är en stor grej för läsplattorna att kunna erbjuda färg. Jag har inte själv hunnit få någon platta med färgskärm att testa men den ska vara riktigt bra, säger Magnus Nytell.
Det är lätt att tänka sig vad det kan innebära för just ett segment som inte fungerar särskilt bra ekonomiskt i ljudboksformatet skulle kunna gynnas av att eböcker i färg på läsplattor: illustrerade barnböcker.
– Det är möjligt. Jag tror att min bakgrund är en fördel när jag nu ska etablera kontakter och relationer med förlag. Jag har ju varit förläggare större delen av min karriär och vet därför hur de tänker och har respekt för deras funderingar. Dessutom vet jag hur avtal med författare ser ut. Hela värdekedjan måste funka även för digitala böcker, säger Magnus Nytell.
Läs även om Kobos nya färgskärmar som kommer till Sverige denna månad.
Stödprenumeration. Boktugg Mini (från 10,42 kr/mån) ger tillgång till vissa premiumartiklar.