Få har sådan koll på deckargenrens puls som Kerstin Bergman. Nu delar hon sin tid mellan Skånska Deckarmässan och skrivretreat och försöker hinna med det egna deckarförfattandet. Böcker i tryckt format är viktigt för henne, men nu är det något helt annat än deckare hon läser.
Vad sysselsätter dig nu?
– Den här veckan jobbar jag med Skånska Deckarmässan, ett event med 35 författare/författarpar på Lunds stadsbibliotek [ägde rum lördag 6 april, red anm], nästa vecka håller jag i ett skriv- och yogaretreat på Öland, och veckan därpå språkgranskar jag deckarmanus åt ett förlag och deltar i Svenska Deckarakademins vårmöte i Stockholm. Vad jag egentligen borde göra är att skriva färdigt min fjärde Iris Bure-deckare, men huslånen måste betalas och då kommer allt annat jobb i första hand.
Möt författarna som är mästare på Cliffhangers – i Boktugg Spänning!
Vilken branschfråga är viktigast för dig nu?
– Ersättningen från streamingtjänsterna för ljudböcker. Eftersom ljudböckerna är här för att stanna och tar en växande del av marknaden behöver något göras på den fronten. Ska man som författare få en rimlig inkomst av sina böcker måste ersättningen höjas och det är dessutom orimligt att olika förlag får olika mycket i ersättning.
Vilken bok läser du just nu?
– Tre kvinnor av Lisa Taddeo. Jag älskar deckare, men då jag läser otroligt mycket deckare i jobbet försöker jag klämma in annat emellanåt också.
Vad tänker du kring i vilka format dina böcker ges ut?
– Jag har alltid älskat fysiska böcker och för mig är det viktigt att få ge ut mina böcker i tryckt form – annars skulle det kännas som om de inte riktigt ”finns”. Jag tänker också tryck när jag skriver, ser texten framför mig på boksidan. Inbundet och pocket är självklart, men jag har på sistone omvärderat danskt band/mjukband/kartonnage. Kanske är det en bra lösning för att sälja fler fysiska böcker nu när de inbundna blivit så dyra? Mina Iris Bure-deckare tillhör de böcker som fortfarande går bättre i tryckt form än som ljudböcker. På ett sätt gillar jag det, samtidigt är det lite oroväckande med tanke på att branschen idag är så extremt ljudfokuserad. Jag önskar att fler lyssnare hittade till Rachel Mohlins fina inläsning av mina deckare.
Hur ser du på användningen av AI-verktyg i bokbranschen?
– Av vad jag sett hittills finns det inga människor i bokbranschen (författare, redaktörer, språkgranskare, översättare, korrekturläsare, inläsare, omslagsdesigners, recensenter) som kan ersättas av AI med bibehållen kvalitet. Än så länge handlar genvägarna om att spara pengar genom att offra kvaliteten. Men AI-verktygen förbättras hela tiden och på sikt kommer de att få större betydelse – något som är oroande på många sätt, men förmodligen oundvikligt.
Vilken bok eller berättelse kan du inte glömma?
– De senaste trettio åren har jag om och om igen återvänt till Lars Gustafssons Austin-romaner. Han är en författare i vars böcker man hela tiden upptäcker nya saker. Jag skrev min doktorsavhandling i Litteraturvetenskap om dessa böcker en gång i tiden och nu inspireras jag av dem i min kommande Iris Bure-deckare som utspelar sig i just Austin.
Vad får dig att skriva?
– Det är en kombination av flera olika saker: En kreativ skaparlust som har med både språk och berättelser att göra, jag njuter av själva skrivprocessen och av att åstadkomma spännande historier som andra sedan kan gå in i och uppleva. En kärlek till deckargenren, det är underbart att få utforska och leka med genrens konventioner. Ett undersökande av minnen, platser och perioder i mitt liv som jag får chans att återvända till i skrivandet.
Nyfiken på nya boksläpp? Kolla in aktuella nya böcker!