När förlagen skär ned satsar nystartade Prolog Produktion på något grundarna själva saknat – frilansande förläggare. Ett one-stop produktionsbolag, likt de som redan finns för film- och tv-produktioner, med förläggare, redaktör och alla andra roller som krävs för att ro i land en bok.
Anna Öqvist Ragnar, Tove Andersdotter och Sofia Falk har lång erfarenhet som förläggare. När de blev uppsagda i höstas, i och med nedskärningarna på Storytel och Rabén & Sjögren, tvingades de fundera över framtiden. De ville fortsätta göra det de tycker är allra roligast – att förlägga böcker och att arbeta i branschen som de kan och med människorna som de känner.
Möt författarna som är mästare på Cliffhangers – i Boktugg Spänning!
– Idén föddes egentligen på en utekväll, och då visade det sig att jag och Tove Andersdotter hade tänkt precis samma sak om det här med frilansredaktionstänket och att det finns ett behov. Vi har ju båda suttit på andra sidan och beställt jobb eller haft för mycket jobb och velat ha tag på frilansare, och tänkt att vad skönt det vore om man kunde bara ringa en byrå, som de gör i tv- och filmproduktion, i stället för att kontakta en frilansare för varje tjänst, säger Anna Öqvist Ragnar, vd på Prolog Produktion.
Tanken är alltså att erbjuda alla tjänster som ett förlag behöver, allt från enstaka tjänster till en helt färdig produktion. Prolog sätter ihop det bästa teamet för varje uppdrag. Frilansande förläggare är inte vanligt, men att behovet finns står klart. Inte bara från grundarnas egna erfarenheter utan även att döma av de reaktioner de fått från förlag.
– Branschen håller på att förändras, folk får sluta eller så omorganiseras det. Kvar sitter en mindre redaktion som fortfarande måste ge ut lika många, eller fler, böcker.
Drömmen är att kunna casta rätt författare med rätt redaktör och att de skulle få möjlighet att träffas tidigare i ett projekt än vad som ofta sker.
– Under årens gång har vi ju märkt att de gånger det blir en sådan där lyckosam förening så blir alltid slutprodukten så mycket bättre. Författaren kan andas och göra det den är bäst på, redaktören får vara med på nästan ett kreativt stadium.
Genom att planera projekt i ett tidigt skede blir det på samma sätt lättare att hitta rätt korrekturläsare som kan genren eller har läst från författaren tidigare och likaså den bästa inläsaren för just den här titeln.
Anna Öqvist Ragnar uppskattar att kostnaden för förlagen blir ungefär densamma som att använda egna förläggare.
– Men det verkar som att pengar nu för tiden är lättare att motivera om det är en rörlig kostnad.
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!