Nästa förlag ut i Boktuggs artikelserie om lagerhållning är Ordfront. Förlaget har sett över lagerhållningen, trycker mindre förstaupplagor och använder print on demand för backlist som inte längre finns i lager. I sommar testar förlaget kombinationen ljudbok och print on demand i original för första gången, berättar biträdande förlagschef och förläggare Jenny Bjarnar.
Har ni en årlig översyn av förhållandet mellan försäljning och lager och hur påverkar det er planering?
– Vi makulerar löpande under året men i och med att vi förbereder reainsäljningen för nästkommande år i januari/februari gör vi en extra noggrann lagerkoll i början av varje år, säger Jenny Bjarnar..
Hur har era upplagor förändrats – trycker ni mindre upplagor, använder print on demand eller har ni ändrat arbetssätt på annat sätt?
– Vi har absolut blivit mer försiktiga och trycker mindre förstaupplagor för att hellre trycka till när det behövs. Så gott som all vår backlist som inte längre finns i lager tillgängliggör vi som print on demand och i sommar testar vi också kombon ljudbok och print on demand i original första gången.
I tider av kostnadskontroll, är lager något ni drar ned på? Backlist har ju bra marginaler jämfört med att trycka nytt, men lagerhållning kostar pengar.
– Ja, vi har lagt extra tid på att se över onödig lagerhållning och har också sen 2023 en ny kostnadsmodell för lagring.
Hur många titlar har ni i lager och vilket spann i antal per titel?
– Vi har cirka 400 titlar i lager om man räknar med Galago och reprint och de finns i alltifrån någon enstaka etta med titlar vi är igång med att göra tilltryck på till runt 5000 av några av våra nyaste titlar.