Barn och unga som tipsar om böcker har på senare tid blivit något av en trend. Trenden välkomnas inte minst av bokförlagen.
“Nyhetsmorgon” gästades under 2023 av en ung läsarpanel (där Carl Blomqvist var en av medlemmarna), Pascal Engmans stiftelse utsåg i fjol nioårige Sepenta Sarhadi till årets läsfrämjare och Stockholms stadsbibliotek satsade häromåret på “Uppdrag: Böcker” – ett webb-tv-program där barn tipsade om böcker och intervjuade författare.
Trenden välkomnas från flera håll och bland annat av bokförlagen. Rabén & Sjögrens förlagschef Jenni Blom Castenfors tror på att tala direkt till målgruppen.
– Carl Blomqvist har fått ett enormt genomslag. Det är kul att han lyfts fram och att han och barn- och ungdomsböcker får utrymme i media. En annan liknande trend är att författare har direktkontakt med sin unga målgrupp i sociala medier, säger hon.
Så är till exempel fallet med humorgruppen I just want to be cool som ger ut sin bokserie “Skurkarnas skurk” på förlaget. Jenni Blom Castenfors hoppas att trenden med barntillvända boktips ska hålla i – och att den ska växa.
– Vi jobbar förstås med dubbla målgrupper eftersom de som köper våra böcker oftast är vuxna. Men om man kan få barn att gå till sina föräldrar och säga “den här boken vill jag läsa” så är mycket vunnet, säger hon.