Det senaste året har varit tufft ekonomiskt och ett sätt att spara är att skära ner på antalet abonnemang. Anyfins app hjälper kunderna med det. Två av de mest uppsagda abonnemangen är Nextory och Storytel.
– 2023 har varit ett tufft ekonomiskt år, inte minst för svenskarnas plånböcker. Vi ser därför att trenden att avsluta sina abonnemang kommer att fortsätta in i 2024 då det är ett smidigt sätt att spara in några hundralappar”, säger Felix Sjöholm, ekonomihälsoexpert på Anyfin.
Möt författarna som är mästare på Cliffhangers – i Boktugg Spänning!
Fintechbolaget Anyfin lanserade under 2022 sin egen abonnemangstjänst, där användare kan se över och säga upp sina abonnemang och prenumerationer direkt i appen.
Räntorna har stigit, boende- och matkostnader skjutit i höjden – det råder ännu oroliga ekonomiska tider och svenskarna behöver prioritera sina utgifter. Många väljer då att avsluta sina abonnemang, menar Anyfin som gjort en årssammanställning över vilka abonnemang som avslutats mest under 2023.
På topplistan över de tio mest avslutade hittar vi videostreaming, gym, medlemsorganisationer och … ljudbokstjänster. Listan avser de som avslutats mest – procentuellt av alla uppsägningar i appen under 2023:
● Fitness24Seven: 13.7 %
● Nextory: 11.6 %
● Hyresgästförening: 9.6 %
● Disney+: 9.1 %
● Viaplay: 8.1 %
● Nordic Wellness: 7.1 %
● Storytel: 7.0 %
● Discovery+: 6.1 %
● HBO Max: 6.0 %
● Netflix: 5.3 %
Fem film- och tv-tjänster och två ljudbokstjänster. Det borde ju tala för bokens styrka? Eller så är det ett tecken på att man ofta har flera filmtjänster och väljer bort en eller flera.
Hur står sig då de andra abonnemangstjänsterna? Jo, de liggger längre ner, utanför topplistan: Bookbeat 1.8 % Bokus Play endast 0.3%.
Så vilken slutsats kan vi dra av detta? En är ju att den som har fler abonnenter också får fler uppsägningar om man exempelvis jämför Storytel och Bokus Play. Liksom alla de som har hoppat på gratis provperioder och glömt avsluta, vilket innebär att ett stort antal provprenumeranter ger fler uppsägningar.
Storytel har exempelvis nämnt i samband med kvartalsrapporter och frågan om de höjda priserna framhållit att de har en väldigt låg churn (andel som säger upp sina abonnemang) och det är givetvis så att Anyfins app endast används av en liten del av alla dem som prenumererar på eböcker och ljudböcker. Frågan är om det är tillräckligt för att vara statistiskt säkerställt?
Annars bör det ju handla om att man säger upp det man inte använder – som det där gymabonnemanget du tecknade i januari men vid midsommar insåg att du betalade 350 kr per träning för.
Frågan är hur motsvarande kalkyl ser ut för ljudbokstjänsterna? Är det de som känner att de faktiskt inte lyssnar eller läser tillräckligt mycket per månad som väljer bort abonnemanget?
Kuriosa: En av Anyfins grundare, Mikael Hussain har har tillsammans med Magdalena Kowalczyk skrivit en bok, Boken dina pengar vill att du ska läsa, som kom ut tidigare i höst på Mondial och innehåller budgetar, vardagsjuridik och checklistor.
Fakta om Anyfin
Anyfin är ett fintech-bolag vill hjälpa konsumenter hantera skulder. Utöver att sänka kostnaden på befintliga lån och krediter, erbjuder appen en skuldöversikt som ger dig med flera olika lån insikt i hur du kan betala av mer
effektivt. Bolaget grundades 2017 av Mikael Hussain, Sven Perkmann och Filip Polhem med bakgrund på Klarna, Spotify och iZettle. Anyfin är för närvarande verksamt på hemmamarknaden Sverige samt i Tyskland, Finland och Norge.
Nyfiken på nya boksläpp? Kolla in aktuella nya böcker!