Lylli har gjort en nyemission på 13 Mkr i en kapitalrunda ledd av H&M Group Ventures. Barnboksappen har nu tagit in 30 Mkr sedan starten.
– Vi är glada över fortsatt stöd från våra ägare och att välkomna H&M Group Ventures som ny investerare i Lylli. Nytt kapital gör att vi kan öka vårt fokus på att fortsätta bygga världens bästa produkt inom läsning för barn och hållbar tillväxt i såväl Sverige som Tyskland, säger Monica Fagraeus Lundström, VD och medgrundare till Lylli.
Möt författarna som är mästare på Cliffhangers – i Boktugg Spänning!
Lylli, grundat 2020 (då under namnet Boksnok) har utvecklat en app för mobiltelefoner och surfplattor som tillgängliggör digitala barnböcker med läs- och lyssnafunktion för barnfamiljer genom en prenumerationsmodell för 99 kr i månaden. Man har avtal med flertal bokförlag, bland andra Bonnier Carlsen och Natur & Kultur, samt med författare och illustratörer vilket gör att det finns tusentals titlar tillgängliga i appen.
Våren 2022 lanserades tjänsten på tyska marknaden efter att ha landat flera stora avtal, bland annat med bokförlaget Oetinger.
Förra veckan offentliggjordes en nyemissionen, ledd av H&M Group Ventures (Tidigare H&M CO:LABS) som innebär ett kapitaltillskott om 13 miljoner kronor till Lylli, med deltagande av bolagets befintliga investerare som Swedia Capital – tidiga investerare i Opti och Bokio – samt ett antal ängelinvesterare.
– Vi är väldigt glada för att stötta Lylli på deras resa mot ökad läslust bland barn. Bolaget har på kort tid etablerat en fantastisk produkt som erbjuder tusentals titlar i ett format som ligger helt rätt i tiden. Vi ser fram emot att kunna bidra till deras fortsatta expansion på flera olika sätt, säger Elise Fahlén, Investment Manager på H&M Group Ventures, i ett pressmeddelande.
Detta sker drygt ett år efter att bolaget genomförde en nyemission på 13,3Mkr. Totalt har bolaget nu tagit in runt 30 Mkr sedan starten. Av bokslutet för 2022 framgår att Boksnok förlag AB, som fortfarande är det formella namnet, ökade omsättningen till 2,0 (1,4) Mkr samtidigt som förlusten landade på 7,5 (3,0) Mkr.
Boktuggs analys
Åtskilliga har försökt etablera appar för böcker riktade specifikt till barnfamiljer men de flesta har försvunnit från marknaden (som Kidsread). Stabenfeldt (som redovisar en förlust på 14 Mkr för 2022) har satsat stort på appen Boksy. En annan konkurrent har istället fokuserat på skolor som ILT:s Polyglutt.
Frågan är när och om genombrottet för barnboksappen kommer – och vilket eller vilka av dessa bolag som då dominerar marknaden. De måste samtidigt konkurrera med de ”traditionella” digitala boktjänsterna Storytel, Bookbeat, Nextory och Bokus Play som alla har barnböcker även om det inte är optimerat på samma sätt. Nextory meddelade dessutom idag att de erbjuder serietidningar i sin tjänst via ett avtal med Egmont.
En stark ägare i ryggen kommer att vara viktigt. Boksy/Stabenfeldt har IMP-koncernen som ägare. Lylli har alltså bland andra H&M. Ifall de lyckas bygga en tillräcklig kundkrets blir de kanske potentiella uppköpskandidater för någon av jättarna?
Nyfiken på nya boksläpp? Kolla in aktuella nya böcker!