Hårdsatsning i duellen Storytel vs Readly

De båda svenska abonnemangstjänsterna för böcker – Storytel och Readly – satsar just nu hårt på marknadsföring. Stortavlor, tv-reklam och bilagor i kvällstidningar är vapnen.

Chansen är stor att du sett reklam för Storytel och Readly under sommaren. Båda företagen har satsat stora summor på marknadsföring i alla möjliga mediekanaler. I veckan kom Readly med en bilaga i Aftonbladet som presenterade möjligheten att för 99 kr/månad läsa obegränsat med böcker på din surfplatta eller mobiltelefon.

Samtidigt har Storytel nu, nästan ett år senare än först planerat, lanserat sin nya tjänst där man även kan läsa eböcker. Pressade av Readlys intåg valde de dessutom att baka in eböckerna i det vanliga priset. Det innebär att för 169 kr/månad erbjuds fri lyssning på ljudböcker och fri läsning av eböcker. Dessutom kan man synka mellan de båda formaten ifall en titlel finns både som ebok och ljudbok.

Den sistnämnda tjänsten introducerades så sent som för två veckor sedan och det är bara i iOS-appen som det finns stöd för eböcker än så länge. Alla Android-kunder får fortfarande nöja sig med enbart ljudböcker.

Med dessa massiva marknadsföringsinsatser är det ingen tvekan om att båda tjänsterna kommer att locka till sig stora mängder nya kunder, framför allt de som provar gratis i 14-30 dagar men också de som fastnar för tjänsterna.

Stödprenumeration. Boktugg Mini (från 10,42 kr/mån) ger tillgång till vissa premiumartiklar.


Fråga 1 är förstås: kommer det att kannabalisera på försäljning av pappersböcker och nedladdningsbara eböcker och ljudböcker? Svaret är givet – det kommer de att göra. Fråga 2 blir dock: kommer de att tillföra nya läsare och kompensera genom att öka den totala bokförsäljningen?

Vad tänker Bonniers göra? De har ju Adlibris Mondo med ljudboksabonnemang för 169 kr/månad. Men ännu inget eboksabonnemang.

Vad tänker Akademibokhandeln/Bokus/Dito göra? De har ingen ljudbokstjänst och än så länge heller inget abonnemangsalternativ för eböcker.

Hösten blir en spännande tid i det nya boklandskapet. Boktugg tänker ställa just frågorna ovan till de olika aktörerna och självklart hålla koll på trenderna.

solve@dahlgren.net

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

Lucas Lund deckardebuterar med ”Morden på Park Lane”

”Morden på Park Lane” är en berättelse som riktar sig främst till dig som gillar spänning och mordgåtor, här i brittisk miljö.

Den förmögne Angus MacFergus bor i ett stort hus i centrala London tillsammans med sin syster,