En succé i Kina är böcker som bara publiceras digitalt – men som gör författarna till miljonärer. Publiceringen sker i följetongsform.
Det är Publishing Perspective som refererar till en artikel i Wall Street Journal som berättar om hur en 33-årig kinesisk författare (med pseudonymen Tang Jia San Shao) som tjänade 4,3 miljoner i royalties förra året. Dollar, inte kronor.
Många av dessa nya författare ges ut enbart digitalt och läsarna är unga män i mindre kinesiska städer som betalar småsummor för att läsa böckerna på sina mobiltelefoner.
Här är förstås storleken på marknaden avgörande. Många av dessa författare har tiotals miljoner följare.
Utgivningen sker via stora portaler som skriver avtal med författarna och sedan hjälper till att sprida dem till läsare. De flesta av dessa böcker ges ut som serier, nästan följetonger.
En av de mest populära genrerna är ”xuan huan”, som är en blandning av superhjältesaga, science fiction och fantasy. En fördel med denna genre, framför allt då handlingen förläggs i det förflutna är att risken för censur minskar.
Förresten, det här är berättelser som skulle kallas tegelstenar om de gavs ut på papper. Tang Jia San Shao exempelvis lägger ut nya avsnitt varje dag.
– Från februari 2004 fram till idag har jag uppdaterat min roman på webben, utan en enda dags uppehåll. Det är 106:e månaden nu. Varje dag 7000-8000 ord. Totalen är 26,9 miljoner ord, berättade Tang Jia San Shao i en intervju på fantasy-fiction.com i december.
Skulle denna trend kunna komma till Sverige? Följetonger som publiceras i form av nya avsnitt varje vecka eller varje dag?