I ett brev till alla författare och läsare går Amazon till attack mot Hachette och andra som vill hålla uppe priserna på eböcker.
”Om vi vill ha en levande läskultur måste vi se till att böcker är konkurrenskraftiga mot andra mediatyper, och en viktig del av det är att arbeta hårt för att göra böcker billigare”.
Amazon skickade nyss ut ett brev till alla sina författare (och förlag) som publicerat böcker via deras plattform Kindle Select. Där jämför de introduktionen av eböcker med pocketbokens intåg. Då var många skeptiska och trodde att det skulle förstöra bokbranschen. Men istället nådde man nya målgrupper då pocketböcker kostade en tiondel av dåtidens inbundna böcker.
I det öppna brevet redovisar Amazon sin syn på konflikten med Hachette och avslutar med:
”Vi kommer aldrig att ge upp vår kamp för vettiga ebokspriser. Vi vet att göra böcker mer prisvärda är bra för bok-kulturen. Vi vill ha din hjälp. Snälla, mejla Hachette med kopia till oss”
Och sen lämnar de mejladressen till Hachettes vd Michael Pietsch.
Amazons teori är glasklar – lägre priser på eböcker säljer fler eböcker. Samtidigt innebär det att en författare behöver sälja fler böcker för att tjäna vettiga pengar på sin bok. Jämförelsen med andra mediatyper är inte heller helt rättvis. Många av dessa har flera olika intäktsströmmar. En film exempelvis konsumeras/säljs på bio, tv, streaming, dvd (fortfarande) där vissa av intäktsströmmarna är reklamfinansierade. Musikartister kan ha intäkter via konserter, streaming, radio och cd.
Men – den intressanta frågan är förstås om bokbranschen kan hålla uppe sina priser eller om även vi måste hitta alternativa intäktskällor. Redan idag tjänar många författare mer pengar på föreläsningar än bokförsäljning. Och vilka roller spelar bokhandel, förlag och författare i framtidens bokbransch? Hachette och Amazon har olika svar på den frågan.
Illustration: © nem4a, Fotolia.com