Adlibris klimatpåverkan för 2022 visar en total minskning med 14 procent, vilket är en god bit på väg mot målet att halvera företagets klimatpåverkan till 2030. Minskade utsläpp från transporter och en något minskad efterfrågan på böcker som köps in från USA ligger bakom, enligt företaget.
– Vi har gjort flera förändringar kopplat till frakt, både för leveranser in till vårt lager och ut till kund. Vi jobbar stenhårt med vilka fraktalternativ vi lyfter fram i kassan och de förändringar vi har gjort under 2022 har gett resultat, säger Linnéa Hård af Segerstad, hållbarhetsansvarig på Adlibris, i ett pressmeddelande.
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!
Adlibris gick nyligen över till att kommunicera vilka fraktalternativ som är fossilfria enligt Svensk Handels branschdefinition. Därmed hoppas man kunna vägleda konsumenten att göra aktiva och hållbara val.
Totalt minskar klimatpåverkan från transport under 2022 med 23 procent, tack vare något minskad efterfrågan på böcker som köps in från USA och därmed minskad flygfrakt, samt att transportbolagen minskat sina utsläpp generellt.
Det har även skett ett något minskat avtryck från digital marknadsföring. I dagsläget ger digital annonsering ett negativt klimatavtryck, eftersom omställningen till förnybar el till servrar inte är i mål hos leverantörerna.
Att köpa en bok från Adlibris genererar i snitt en klimatpåverkan om 1,37 kg CO2e-utsläpp, vilket är ungefär lika mycket som en liter mjölk. Den största miljöpåverkan uppkommer vid själva produktionen av böckerna följt av transport från leverantör till Adlibris lager.
– Att läsa en bok är ett nöje som har relativt låg klimatpåverkan jämfört med andra aktiviteter eller produkter. Men vi vill att fler ska läsa mer, och därför är vi fast beslutna att minska klimatpåverkan i alla delar av värdekedjan och nå vårt mål om att halvera Adlibris klimatpåverkan till 2030, jämfört med 2020, fortsätter Linnéa.
Fakta om Adlibris klimatarbete
Adlibris mäter sedan 2020 årligen klimatpåverkan (Scope 1, 2 & 3) enligt standarden GHG-protokollet för att följa upp utvecklingen över tid. Beräkningen omfattar Adlibris, Campusbokhandlen & Odla.nu och görs via South Pole.
Läs mer om Adlibris klimatarbete här: https://www.adlibris.com/sv/om-adlibris/adlibris-klimatarbete
Adlibris är även aktiva medlemmar i Bokbranschens klimatinitiativ som ska stödja den svenska bokbranschen i arbetet med att minska sin klimatpåverkan. Samarbetet sker över hela kedjan – förlag, bokhandel, e-handel och strömningstjänster – för att tillsammans som bransch både kartlägga våra utsläpp och sätta gemensamma mål på såväl kort som lång sikt.
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!