Publizon, Bokdata och Förlagsekonomi inleder ett samarbete som ger bokförlag möjlighet att effektivisera arbetet med att hålla koll på försäljning, distribution och royaltyredovisning. En enkel och sömlös integrering ska underlätta vardagen för bolagens kunder.
Publizon är en ledande distributör av digitala böcker i Norden, Bokdata Norden AB erbjuder verktyg för statistik, royalty och ekonomi och Förlagsekonomi AB är en redovisningsbyrå speciellt inriktad på bokbranschen. När de tre företagen nu startar ett fördjupat samarbete innebär det en utveckling som ska ge en större överblick över både försäljning och distribution för de förlag som utnyttjar företagens tjänster.
Möt författarna som är mästare på Cliffhangers – i Boktugg Spänning!
– Vi är glada över vårt samarbete med Publizon och att det görs tydligare i och med det här, det gör samarbetet mer effektivt. Rent konkret innebär det ett lättare utbyte av information vilket i sin tur ger våra kunder en mer effektiv hantering där de enkelt kan följa till exempel försäljning, oavsett i vilken kanal det gäller, säger Mattias Duvaldt, vd på Bokdata Norden AB.
Till en början kommer Bokdata och Förlagsekonomi att integrera sitt royalty- och ekonomisystem med Publizons plattform. Sedan starten 2014 har Bokdatas system utvecklats till att hämta in försäljningsuppgifter från kanaler i hela världen och sammanställa dem till information i ett och samma format. Det gör det möjligt att sätta in regler för hur försäljningen ska bokföras och därmed ges bokförlagen möjlighet att automatiskt hålla koll på försäljning, distribution och att synkronisera metadata.
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!
– Vi känner till Bokdata sedan en lång tid tillbaka, vi har jobbat mot samma förlagskunder länge. Våra tjänster kompletterar varandra och gör det enklare och effektivare för de av våra kunder som har avtal med oss båda och ger oss det uppdraget. När vi nu formaliserar och fördjupar vårt samarbete förenklar vi också informationsflödet och gör processen mer kontrollerad, säger Eva Houltzén, vd på Publizon Sverige.
Samarbetet är i linje med Publizons ambition att skapa en plattform med tjänster som täcker de flesta av förlagens behov kopplat till distribution av digitala böcker. Ibland sker det genom egen utveckling och andra gånger genom samarbeten.
– Vi är alltid intresserade av att kunna utöka våra tjänster. Det tillför mervärde för kunderna, ökar servicenivån för de kunder som vill utnyttja dem och stärker vårt erbjudande, både vad gäller kvalitet och service, säger Eva Houltzén.